Vastzetten inbouwdozen en vullen grote gaten/plakken

Kluskluns12

  • #1
Ik ben mijn woning uit ’62 volledig aan het renoveren. Belangrijk onderdeel hiervan is het vernieuwen en aanpassen van de elektra.

Inmiddels heb ik op de bovenverdieping vrijwel alle gaten geboord, de sleuven gefreesd, de leidingen gelegd en de centraaldozen bevestigd.

Nu kom ik op het punt dat ik de leidingen en inbouwdozen wil bevestigen. Hier heb ik wat vragen over.

Op sommige plekken heb ik schakelaars en stopcontacten verlaagd. De oude dozen heb ik verwijderd en de bestaande leidingen met een sok bevestigd op de nieuwe leiding. Daarnaast heb ik wat oud (echt los) stucwerk weggekapt en wat oude wastafelleidingen verwijderd.


- Hoe kan ik de grote gaten/plakken het best dichtsmeren? Met zandcement? En zo ja, dan aanbranden met water, zandcement en een scheut flevopol? En de sleuven ook?
- De inbouwdozen wil ik ook nog vastzetten (het zelfklemmende mechanisme werkt niet overal even goed). Ik heb al gelezen dat dit vaak met roodband wordt gedaan, maar het lijkt mij het meest praktisch om het met hetzelfde spul te doen. Alles wordt overigens nog gestukt.

Wat adviseren jullie mij?

Ter illustratie wat afbeeldingen.

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Kan met cementstuc of met roodband. Of met een willekeurig ander middel ;)

Wordt vaak met een snel uithardend middel gedaan, maar als je de tijd hebt is dat juist minder handig.

Uiteraard eerst voorstrijken, aanbranden of bevochtigen. Gebruik de spullen zoals ze bedoeld zijn, dus niet aanbranden met een voorstrijkmiddel erin.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu