Keldertrap isoleren (thermisch)

KlusE

  • #1
Hallo forum leden,

Ik heb een garage/kelder met daarin een houten trap naar mijn huis. De muur (en deur) tussen de trap en kelderbox is al brandwerend geisoleerd, dus dat houdt de kou mooi buiten.

Nu vind ik de hal van mijn huis in de winter vaak fris en ik vermoed dat het trapgat naar de kelder daar de grootste oorzaak van is (huis is uit 2017).

Vandaar dat ik nu de onderkant van de trap isoleren. De onderkant van de trap zit in een rommelhok, dus afwerking is niet van belang.

Nu zat ik te denken aan xps platen en die trapsgewijs aan de onderkant en achterkant van de traptreden monteren, waarbij ik die kan schroeven aan de onderkant van de trap of lijmen.

Nu duizelen alleen de soorten isolatie een beetje en vraag ik me af welke RD waarde ik moet nastreven. Een waarde van 1 voor deze situatie lijkt mij eigenlijk wel prima, want de kelder wordt toch nooit kouder dan 10 a 14 graden.

Andere requirements: Niet te piepschuimerig: het rommelhok ligt vol met hout en ik stoot er dus af en toe tegenaan.

Graag advies:
- Welk materiaal?
- Welke RD waarde nastreven
- Plakken (welke lijm) of schroeven
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Je hebt het over een brandscheiding. Kies dan een isolatiemateriaal wat niet bijdraagt aan brandvoortplanting. Zoals bv. steenwol.

Voor het gemak is een harde isolatieplaat die je kan lijmen wel handiger.

Het beste kies je een isolatiewaarde die overeenkomt met de andere aansluitingen tussen de garage en huis.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu