Ontwerp game-tafel

Gamer

  • #1
Ik heb al een tijdje een idee om een spellen/kaart-tafel te maken en de uitwerking ervan is begonnen




hey iedereen,

ik ben nieuw hier en ook nieuw in de wereld van houtbewerking. Ik heb al een tijdje een idee om een spellen/kaart-tafel te maken en de uitwerking ervan is begonnen! De meeste dingen zullen me wel lukken enkel ben ik er nog niet uit hoe ik het deksel/afdekking van de tafel ga aanpakken. zoals je misschien kan zien op bijgevoegde tekeningen (sketchup) heb ik in het speelvak een randje voorzien om daar planken op te leggen om hem af te sluiten. ik dacht eerst aan een soort van parket systeem om het geheel +- waterdicht te krijgen. maar ik weet niet of dit de beste manier is. het moet er makkelijk af te nemen zijn en als het erop ligt zou het tof zijn dat er amper water kan doorlekken bij het morsen van een glas of het kuisen van het oppervlak. het vlak zou 1200mmx1200mm moeten zijn. of kan ik beter de onderkant van de planken met iets waterdicht bekleden en de planken er op vastmaken?
iemand nog goede ideetjes?
 

Gamer

  • #2
Ah ja, en wat voor materiaal gebruik ik het best om tussen de multiplex en het suited speed cloth (het zwarte laken met kaarten print) te steken?
snijvast vilt? of Schuimrubber? en waar haal ik die materialen?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #3
Voor als je nog geen ervaring hebt met houtbewerking begin je wel met een ambitieus project.

Je wilt de tafel dus afdekken als je de tafel niet gebruikt? Ik zou dan een plaat multiplex pas maken en daarop een watervast doek of zeil monteren dat over de hele tafel heen valt en dat je er in een keer af kan nemen.
 

Gamer

  • #4
Niets mis met ambitie! toch?
heb wel al eens een deur omgedraaid en deurkasten gemaakt, tot zover mijn ervaringen met houtbewerking. (dat terzijde)
ik wil niet heel de tafel afdekken ik wil gewoon het speelvlak met de zwarte speelkaarten print afdekken met planken zodat het een gewone tafel wordt (de cupholders en pennehouders kunnen worden afgesloten).

ik had zoiets in gedachte:


of gewoon rechte planken met aan de onderkant een soort rubber bevestigd zodat als ik de planken verwijder ze aan elkaar blijven hangen. maar allesinds een leuk idee, alle ideeën zijn welkom.
 

Woodworker

  • #5
Leuk project. Ik snap ook het idee met het randje en de planken... maar ik maak mij een beetje zorgen over de constructie:
1) de poten staan te dicht bij elkaar. De tafel kan snel omvallen
2) het blad is te dik. Je kunt je knieen niet kwijt
3) ik zie geen dragende constructie, dus de structuur die je voor ogen hebt
4) ik zie geen houtverbindingen. Deze zijn kritisch en kunnen een hoop tijd & aandacht vragen

Misschien een goed idee om een zij-aanzicht te maken waarin de constructie duidelijk naar voren komt?
 

Gamer

  • #6

op mijn eerste plan stonden de poten inderdaad te dicht bij elkaar. nu staan ze elk in het midden van een vierde van het tafeloppervlak, is dat goed?
onderkant van de tafel komt op 61cm. te laag?
en zou de bovenkant graag afsluiten met plexiglas, er zitten leds in verwerkt en dan blijft het mooi.
nog tips?
alles is welkom!
ik leer elke dag bij
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #7

Ik denk dat dit het zwakste punt in de constructie is.
Ik zou daar liever een pen gat verbinding zien.

Bezwaar van dikte van de rand blijft, misschien voor het gevoel eerst even een prototype van een paar latten maken om zo hoogte en dikte te bepalen?
 

Gamer

  • #8
De poten zou ik er op vast zetten met 2 diagonaal geplaatste bouten zodat de poten er ook van kunnen verwijderd worden om de tafel van kamer te kunnen veranderen indien nodig. ik zou willen werken zoals op het filmpje waar ik mijn ontwerp op gebaseerd heb.
link naar het filmpje:

 

Gamer

  • #9
Nog een paar vraagjes: Welke korrel gebruik ik met de schuurmachine voor te tinten en lakken? van 120 naar 320?
de amerikaan in het filmpje spreekt over conditioner, stainer en polyurethane. Hoe vertaal ik dat; spreekt hij over tinten van hout? moet ik inderdaad het hout voorbereiden? en volgens een doe-het-zelf zaak in de buurt mag polyurethaan bijna niet meer gebruikt worden, wat gebruik ik dan in de plaats?

hout is bijna besteld, geschaafd grenen ( met weinig tot geen woerten) nu nog een plexiplaat bestellen en dan kan mijn 1ste projectje starten.
 

Gamer

  • #10
Bedankt voor de tips, ze is klaar, stevig en ik vind ze mooi. Mijn eerste meubel is een feit!



 
  • Like
Waarderingen: Ajetoobuur en Klusidee ralf

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Ziet er keurig uit! :prima:
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #12
Knap werk!
 

DubbleEagle

  • #13
Heel erg knap!
Dergelijke tafel staat al langer op mijn verlanglijstje, dus misschien toch maar zelf eens aan beginnen :-)
 

Straatblaffer

  • #14
Gamer,

heel mooi gedaan! Was het je gelukt onder de €150 te blijven?
 

Blueznl

  • #15
Gaaf. Heb je nog speciale maatregelen genomen om doorlekken langs de rand van het plexiglas te voorkomen?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #16
Ongeloofelijk. Vakwerk van de bovenste plank.
 

Maddy Lots

  • #17
Wauw wat mooi!! Wat was achteraf het totale kostenplaatje? Als de totale kosten onder het bedrag van de tafel in een winkel liggen ga ik zeker net als jou zelf lekker creatief aan de slag deze zomer!
 
  • Like
Waarderingen: Infine
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu