Wasmachine Bosch laat wasverzachter in bakje zitten

Halli

  • #1
Ik heb een Bosch profutura 1400 (wae 284F1NL/03)
Het probleem is dat na een wasbeurt de wasverzachter nog in het middelste bakje zit en niet is weggespoeld.

Heb alles in de wasmiddellade al grondig schoongemaakt maar had geen effect.
Vervolgens gekontroleerd of er water uit de openingen boven de 3 bakjes komt: hoofdwas en voorwas wel, maar boven het middelste bakje niet.

Dus ben maar eens gaan kijken of er iets mis is met een ventiel / klep.
Maar ik zie tot mijn verbazing dat deze unit water krijgt via 2 slangen/kleppen ipv 3

Zou iemand mij uit kunnen leggen hoe het spoelen van het wasverzachter
bakje werkt in dit type wasmachine?
 

Halli

  • #2
 

Repair-man

  • #3
Bij de wasverzachter worden beide ventielen aangestuurd. Het water wordt dan in het midden door de openingen naar de wasverzachter geleid.

A. Is de waterdruk voldoende (geen verkalkte kraan)
B. Verstopping van de deksel kan ook de oorzaak zijn.

A -> dan waterkraan vervangen
B -> Deksel zeepbaklade vervangen.
 

Halli

  • #4
Bedankt voor de reactie.
Heb de waterdruk naar de wasmachine gekontroleerd maar die is nog wel goed.
Zal dan wel ergens een verstopping in het deksel zijn. Heb nog geprobeerd mbv een stoomreiniger via de openingen de binnenkant schoon te krijgen maar helaas.
Ga op zoek naar een nieuw zeepbaklade deksel.
 

Timm

  • #5
Is bij u het probleem opgelost? Ik heb dezelfde machine en deze spoelt direct alle wasverzachter weg. Geheel geheel uit elkaar gehad en brandschoon. Zal het ventiel defect zijn en open blijven staan?
 

Halli

  • #6
Ik heb het niet verder opgelost omdat wij de wasverzachter er nu zelf later met de hand bij voegen.

Jou probleem zou wel met de ventielen te maken kunnen hebben.
Zoals repair man al beschreef worden beide ventielen gestuurd om de wasverzachter te activeren.
Maar in het begin zou eerst alleen het ventiel van de voorwas of gewone wasmiddel geactiveerd moeten worden.

Ik heb de ventielen getest door de uitgaande slangen los te koppelen, boven een emmer, en te kijken wat er gebeurd in het begin van het waprogramma
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu