Oxidatie koperen waterleiding in meterput binnen

Maikel81

  • #1
Beste,

een aantal maanden geleden in ons nieuwe huis getrokken met nogal een vochtige waterput bij binnenkomst. Veel water gegeven ook aan onze 2 grote palmbomen bij de voordeur een aantal maanden maar ik weet niet of dat verband houd. Besloten maar eens wat extra gaten te boren in de loopplank boven de put voor extra ontluchting. Tevens een zal droge kiezels gehaald voor de zandbodem. Nu heb ik alvorens de kiezels te plaatsen een paar uur een ventilator boven de put gezet om de put wat te drogen. Nu zag ik dat de koperen leidingen flink aan het oxideren zijn gegaan. in een paar uur naar de kleur groen. (zie foto.) Meest groene koperen buisje loopt naar het toilet en/ of buitenkraantje.
Kan dit veel kwaad? Of zijn de leidingen nu een stuk poreuzer ? Ik moet er nog bijvermelden dat er een radiator naast de waterput staat. misschien is t van meerwaarde als ik deze juist aan of uit zet ?

mike
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Niet te veel zorgen over maken, koper in een vochtige omgeving oxideert nu eenmaal. Dat is een proces dat steeds langzamer gaat. Alle koperen leidingen in dit soort ruimtes zijn groen van oxidatie.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Op koperen daken slaat het koper ook groen uit, daar wordt het als mooi ervaren en is de oxidatie tevens een goede bescherming die ook wel patina wordt genoemd, die bescherming is ook van toepassing op waterleidingen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu