Samsung wasdroger defect

EgbertdeJ

  • #1
De droger doet helemaal niets meer. Geen verlichtings ledje, niks werkt. Nu heb ik gelezen dat het wel eens voorkomt dat de IC op het print plaatje kapot gaat.

Ik heb de TNY277PN gevonden en hier een foto van gemaakt. Kan dit het probleem zijn? De gesoldeerde zekering is wel goed.

 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Omdat deze printplaat geheel ingegoten is, kan je hieraan helemaal niets repareren. Bij het vervangen van onderdelen verbrandt de omgeving en de daardoor ontstane verkoolde laag vormt een risico voor kortsluiting en brand.

Zo te zien aan de weerstand R47 (is toevallig ook 47 Ohm) lijkt het erop dat de TNY ook niet defect is. Want meestal zit daar een flinke scheur in.

Of er nog iets anders defect kan zijn en of er misschien een zekering op de printplaat zit (overigens vrij ongebruikelijk) is aan de foto niet te zien.
 

EgbertdeJ

  • #3
Het is dus altijd zo dat de weerstand (R47) in combinatie met de TNY kapot gaat? Het leek me namelijk dat de TNY bij het pootjes rechtsonderin bruin/zwart is.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Nee, het is niet altijd, maar wel heel vaak dat de weerstand eruit gaat. Die weerstand (als dat inderdaad de juiste is, heb geen schema) is namelijk een veiligheidsweerstand die de omgeving moet beschermen tegen kortsluiting in de TNY.

Het komt ook wel voor dat de TNY er alleen uit gaat zonder een echte kortsluiting te veroorzaken, dan blijft de weerstand dus heel. Dat is echter niet zomaar vast te stellen. Er zweven op het internet wel meetmethodes waarbij je tussen twee pins van de TNY meet, maar daar heb ik niet zo'n vertrouwen in.

Als er een duidelijke schroeivlek in de TNY zichtbaar is dan zou dat kunnen duiden op een defect. Meestal springt er een stukje uit maar wat het doet als er een laagje hars overheen zit: geen idee!

Op de foto is van een bruin /zwart vlekje niets te zien.

Edit: ik zie nu wat je bedoelt: het pootje ziet er wat bruinig uit alsof het te heet is geworden. Kijk even aan de andere kant, hoe ziet de soldering eruit? Ik denk echter dat de verkleuring toeval zou kunnen zijn.

Hier de vergrote foto, valt zo niet veel van te maken...





Het probleem van de ingegoten printplaat blijf je in elk geval tóch houden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu