Siemens SE55690 verwarmt water niet

Eric de klusser

  • #1
Het probleem
Na vele jaren werkt mijn vaatwasser niet meer goed. Mijn Siemens SE55690 / 03 stopte er deze week mee. Ik heb het labyrint en de niveaukamer incl de geribbelde buis goed schoongemaakt (chloor en soda en warm water). Na het monteren van het labyrint leek het weer te werken, echter lijkt het er sterk op dat de vaatwasser te weinig water neemt. Hij draait het programma echter wordt het water niet warm. Na veel lezen op dit forum en proberen te achterhalen wat de oorzaak is, kom ik er niet meer uit.
Het verwarmingselement heb ik doorgemeten, weerstand 23 ohm dus dat moet goed zijn.
De opvoerpomp draait ook, wat me opvalt is dat deze lang blijft draaien.

De observaties:
Bij de start gaat het aquaslot open (zoemt gewoon)
Het labyrint wordt gevuld met water
Het water stroom vanuit het labyrint door naar de niveaukamer
Vanuit de niveaukamer door de geribbelde slang naar de kuip.
Het water staat in de kuip tot net onder de metalen zeef
Het programma wordt gewoon afgelopen en het water wordt NIET warm.
Als ik de deur open maak na ca 20 min spuit het water niet meer fors uit de draaiarm, voorheen deed de vaatwasser dat wel.
Na afloop pompt de vaatwasser alles netjes af.

Het labyrint is netjes schoon. Geen aanslag in de hoeken
De niveaukamer heb ik gedemonteerd. Is nu mooi schoon
De geribbelde slang is gecontroleerd en netjes schoon
De sproeiarmen gecontroleerd en schoongemaakt.
Een aantal keren de soda methode toegepast
Er staat geen water in de bak. Geen lekkage te zien.
Kraan werkt goed. Waterdruk is goed
Aqua slot / slang losgedraaid. Geen vuil of verstopping
Ik heb geen last van een knallend geluid uit het aquaslot

Dus........ wie weet de oplossing voor dit probleem.
En een vraag. Rechts onder de niveaukamer zit een hefboompje dat naar een platte tempex vlotter gaat. dit hefboom bedient een rood stangetje dat een schakelaar bedient. Moet het tempex schijfje onder water staan? Kan ik me niet voorstellen, dat droogt uit. Hie werkt dit?

Alvast bedankt voor jullie tips.

Eric
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Dat platte tempex plaatje is de beveiliging tegen lekkage, die hoort niet onder water te staan, dat si onderdeel van de beveiliging.
Controleer of de machine ergens lekt en er daardoor water op de bodemplaat komt te staan.
 

Eric de klusser

  • #3
Daar ben ik inmiddels ook achter Jan.
De machine lekt nergens. Ik heb nu het vermoeden dat het aan het relais van het verwarmingselement ligt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Zou kunnen, de pootjes van het relais branden wel eens uit de printplaat, goed schoonmaken en opnieuw solderen is dan de oplossing.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu