AEG OKO Lavamat 72738 Update

Auke555

  • #1
Hier nog een oud beestje van AEG te staan altijd goed gelopen. Nu had ik laatst van hij maakt wat meer lawaai bij centrifugeren, uiteraard denk je na wat googelen dan aan lagers.

Echter bij handmatig ronddraaien hoor ik niet overdreven geluiden of zie ik speling. Hij piepte eerst wel maar dat kwam door aanlopen van het manchet, beetje vocht daar en hoor ik dat niet meer(hoort uiteraard niet).

Wel viel mij op dat hij tenopzichte van het manchet niet helemaal netjes ronddraait. De metalen rand van de trommel zit ene moment geheel onder de rubber ander moment komt hij er net bovenuit. Is misschien mm werk, weet ook niet of dit normaal is of mogelijk op een defect duidt.

Als ik wat duw en trek aan de trommel heb ik wel wat speling naar voor en achter. Maar volgens mij is dat altijd wel zo geweest, nooit echt op gelet eigenlijk.


Maar hopelijk iemand enig idee, wat het kan zijn en of het zinvol is om te repareren. Mocht er meer informatie nodig zijn vraag dan gerust dan post ik die ook nog even voor zover mogelijk.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Lijkt op een kapot trommelkruis of defecte lagers.
Is de trommel met enige kracht op en neer te bewegen?
Probeer dat even op twee of drie standen van de trommel.
 

Auke555

  • #3
Op en neer neem ik aan dat je bedoelt richting achterkant duwen. Zit in alle 3 standen wel beetje beweging in, maar merk dat ik bij in stand hem tegen de achterwand kan duwen.

Dat zal wel lawaai kunnen verklaren als hij dat ook tijden centrifugeren doet.
 

Dsterk

  • #4
Maakt hiij ook herrie als je de trommel leeg laat centrifugeren? Kan je een audio-opname maken, kan je bijvoorbeeld plaatsen via youtube.
Naar voor en achter heb je altijd speling, dat is de vering, op en neer zou niet moeten. Maaar in feite kan het nu nog zoveel zijn: slechte lagers/trommelkruis, schokbrekers, manchet niet meer juist bevestigd(dat maakt ook een hoop herrie). dus een audiobestand zou veel helpen. als je bij lege trommel centrifugeren geen herrie hebt, probeer dan de manchet los te halen en opnieuw te bevestigen zodat je hem netjes kan uitlijnen met de loop van de trommel. helpt dat niet en heb je vooral last van bonkken bij optrekken, dan zeer waarschijnlijk schokbrekers.
 

Auke555

  • #5
Als goed is via onderstaande link geluid te horen.

In begin duidelijk manchet wat aanloopt. Op ongeveer 2.30/2.45 twijfel ik of ik het nog steed manchet is of wat anders.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Het geluid heeft niets met veren of schokdempers te maken, blijft over het trommelkruis of de lagers.
Op het filmpje is het niet zichtbaar of de trommel mooi centraal in de kuip draait, wilt u een filmpje van de voorkant plaatsen waarop het draaien van de trommel te zien is?
 

Dsterk

  • #7
Kan mijns inziens geen lager zijn, de machine loopt steeds mooier hoe hoger het toerental komt, bij een versleten lager zou dat niet zo zijn. Trommelkruis is mogelijk, maar ik bliijf schokbrekers ook verdenken. De trommel kan gemakkelik tegen de achterwant geduwd worden, dat betekend dus dat hij niet goed wordt tegengehouden, dus schokbrekrs stuk. Aleen niet zeker of vervanging schokbrekers alle herrie oplost, dat aanlopen zou ik niet direct verwachten bij schokbrekers, dat gebonk bij centrifugeren wel.
 

Auke555

  • #8
Filmpje van voorkant van trommel, sorry voor de beweging en zo nu en dan achtergrond geluid was niet meest comfortabele positie om in te filmen. En eind was batterij zo goed als leeg dus werd licht uitgeschakeld.

Maakte ditmaal wel stuk minder geluid, manchet liep nu eigenlijk niet meer aan.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Ik durf er wel een kratje bier op wedden dat de lagers defect zijn.
De afvoerpomp is ook aan vervanging toe, die gaat binnen afzienbare tijd ook de geest geven.
Denk er over na of het lonend is e.e.a. te vervangen, niet alleen de lagers moeten vervangen worden maar ook de afdichting.
Ik zou de machine afschrijven.
 

Dsterk

  • #10
Tja, ik snap heel goed waarom jan het lager verdenkt. Ik durf ook niet te garanderen dat er geen beginnende lagerslijtage is maar ik geloof nooit dat dat de hoofdoorzaak van dit geluid is, het blijft iets stoterigs en stuiterigs hebben. Het zou bepaald niet de eerste machine zijn waarbij versleten schokbrekers worden aangezien voorr lagerschade. als je toch aan het sleutelen gaat kan je het vrij gemakkelijk zien(oliesporen op de schokbrekers betekend sowieso lek) en test ze ook eens op gevoel. anderzijds heeft jan volledig gelijk dat deze machine wel redelijk op z
n laatste benen loopt, pomp kan het best nog wel even volhouden maar je hoort aan alles de slijtage en leeftijd van deze machine.
 

Auke555

  • #11
Haha heeft ook al wat jaren gelopen als ik zo lees over dat je het aan het serienummer kunt zien bij aeg moet hij uit 2001 komen. Dan is hij ook wel eens aan zijn pensioen toe.

Wamt als ik het zo lees is het een kwestie van het 1 repareren en dan wachten tot een andere onderdeel stuk gaat. Ga ik denk niet meer sleutelen, even om me heen kijken om een nieuwe en hopen dat deze het zolang nog uithoudt.

Nu maar hopen dat het broertje de wasdroger het nog wel even volhoudt. :lol:

Helaas worden ze tegenwoordig niet meer zo degelijk gemaakt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu