AEG Lavamat 76472 FL vreemd geluid bij centrifugeren

Khuls86

  • #1
Model : 76472 FL
Type : FLI5541M1
Prod no: 914530908 01
Ser no : 41900046

De wasmachine is 2 maand oud en aangezien ik weinig was zijn er misschien 20 wasbeurten mee gedraaid.

Nu valt het mij sinds enkele wasbeurten op dat de machine op hogere toerentallen (zeg maar 1000 tpm en hoger) ineens een raar geluid maakt. Alsof de v-snaar aanloopt.
Als de machine afremt van het centrifugeren hoor je vlak voordat hij stopt ook een vreemd soort gekraak/gepiep.
Wanneer de wasmachine aan het wassen is hoor ik het niet. Ook het handmatig draaien van de trommel laat geen rare geluiden horen.

Wat kan dit zijn?

Ik wil er wel een monteur voor laten komen maar de machine lijkt het niet altijd te doen. Zul je net zien dat er niks aan de hand is al er een monteur langs komt en mag ik de onkosten betalen.

(Ik heb een audio-opname, wellicht dat het daar duidelijker van wordt)
 

Khuls86

  • #2
Geen tips of suggesties?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
U hebt twee jaar garantie, laat de monteur komen, u hebt immers bewijs in de vorm van een geluidsopname.
 

Annejet

  • #4
Geen idee of ik nog een reactie krijg, aangezien dit topic al bijna 4 jaar oud is. Maar ik probeer het toch even :)

Ik heb hetzelfde probleem met mijn AEG wasmachine als jij had. Die van mij is bijna een jaar oud. Wat was er uiteindelijk aan de hand met jouw wasmachine?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Als uw machine net een jaar oud is hebt u nog 1 jaar garantie, niet zelf aan klussen anders verloopt de garantie misschien, uw leverancier moet de machine repareren onder garantie.
 

Annejet

  • #6
Bedankt voor uw antwoord! Ik zag inderdaad dat ik nog een jaar garantie heb, dus de leverancier bellen is dan zeker de beste optie :)
 

Dsterk

  • #7
Piepende/krakende geluiden worden soms als normale geluiden tijdens het gebruik weggezet. ben benieuwd of jouw monteur iets vervangt, laat het hier nog even weten.
 

Annejet

  • #8
Ik zal laten weten of de monteur iets vervangt!

Ik vind het best raar dat dit soort piepende en krakende geluiden normaal schijnen te zijn tegenwoordig. Ik lees wel op internet dat meer mensen met een AEG Lavamat last hebben van heel veel lawaai bij het centrifugeren.

De AEG werd mij in de winkel aangeraden, en aangezien het bekend staat als een goed merk, heb ik hem gekocht (ik had zelf een Zanussi uitgezocht). Maar het is niet meer zo'n goed merk als vroeger dus.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Dsterk,

Wilt u zich onthouden van oordelen over kwaliteit van apparatuur?
Beperkt u zich tot het geven van advies a.u.b.
Lees even de forumregels door.
 

Annejet

  • #10
Ik wilde de machine nog een keer uittesten voor ik de monteur zou bellen, nu draait de trommel niet meer. Wel als ik het met de hand doe, maar niet als ik de machine aanzet. Morgen echt de monteur bellen dus.
 

Dsterk

  • #11
Is de monteur al geweest, wat was er kapot?
@jan: forumregels zijn leuk, maar waarom zou dit forum de doelstelling moeten hebben mensen onwetend te houden op het gebeid van kwaliteitsverschillen? Veel merken gebruiken de naam die ze in het verleden hadden nogsteeds als overtuigend argument, zelfs als ze nu in italie worden gemaakt ipv duitsland bijvoorbeeld. Waarom wil klusidee meewerken aan de misleiding van consumenten?
bijvoorbeeld: aeg en zanussi zijn beide van electrolux, gemaakt in italie dus zanussi is hetzelfde als aeg met het veel duurdere merkplaatje(net als whirlpool en baunkecht van binnen dezelfde machines zijn). Ik denk dat het veel belangrijker is om mensen wijzer te maken dan ze enkel te vertellen wat er kapot is. zie het zo: wil klusidee dat mensen miskopen blijen doen, en de merkenmacht met hun regels ondersteunen? zo niet, dan moeten de regels misschien een update hebben.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Die discussie hebben we al eerder gevoerd, het standpunt van Klusidee lijkt me duidelijk.
Ik zou het op prijs stellen dat u daar niet telkens op terug komt, dit wordt een beetje vervelend zo en draagt niets bij aan een oplossing van problemen.
 

Annejet

  • #13
De monteur is vanmorgen geweest. Er is een lager kapot, de v-snaar ligt eraf, en het snaarwiel is kapot.
Donderdag komt de monteur weer om er een nieuwe kuip + trommel + lagers in te zetten.
 

Dsterk

  • #14
In dat geval zou ik bij de verkoper om een nieuwe machine vragen, dit ziijn wel erg grote reparaties binnen de garantie.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
Inderdaad vragen naar een nieuwe maar u moet de verkoper wel de gelegenheid geven de machine te repareren als hij dat wil.
Voor meer duidelijkheid omtrent uw rechten: https://www.consuwijzer.nl/
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu