Plaatsen van een hemelwaterafvoer in een bestaand plat dak

Johan.

  • #1


Hallo, wij zijn van plan om een extra hemelwaterafvoer te plaatsen op een bestaand dak (zie foto, betreft een dubbel bedekte dakbedekking).

Hebben jullie tips hoe ik dit het best kan doen?

Welke kiezelbak raden jullie aan (zink, lood, rubber etc.)?

Met of zonder stadsuitloop?


alvast bedankt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Waar moet de afvoer komen, aan de buitenkant of tegen de binnenmuur?
Plaats ook even een foto van de boei.
 

Johan.

  • #3



We zijn van plan om het via de buitenmuur te verlopen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
De afvoer die binnendoor loopt is dat de afvoer die vervangen moet worden?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Hiet staat nog water dus het is een laag punt van je dak.
De tuit van de zijuitloop kan je in de naad van de boeiboord platen laten uitkomen. Het riool moet je wel naar dat punt onder de zijuitloop brengen. Misschien moet er ook een stankslot onderin de staande buis worden gemaakt.

 

Johan.

  • #6
Jan,

We willen de binnendoor lopende afvoer verwijderen en via buitenkant laten afvoeren, dus via een kiezelbak.

Maar hoe kunnen we een kiezebak het best plaatsen?

Welk materiaal hebben we nodig ervoor?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Waar zie je tegenop? Er is een schat aan informatie op het internet te vinden.
 

Johan.

  • #8
Moeten we in de vorm van de kiezelbak met stanleymes snijden tot dat de hout zichtbaar is? Bij het plaatsen met wat moet het afgewerkt worden? Welk middel etc?

Kon nergens goed informatie vinden over het plaatsen van een kiezebak bij een bestaande dak.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Met EPDM bedekking is er wel iets te zien. Daar moet je mee op weg geholpen kunnen worden. Koop een zijuitloop in aluminium of lood met een gesloten buis.

In het filmpje is dit een open U en deze kan overlopen.


Vraag me af of je niet beter iemand kan laten komen of heb je een adresje waar je wat stukken materiaal kan kopen. Naar de winkel voor hele rollen loopt ook lekker op.
 

Johan.

  • #10
Bedankt voor de filmpje, ik ga ernaar kijken. Jammer van deze filmpje is dat het een nieuw dak is geen bestaande dak.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Ik vraag me af of je dit type zijuitloop zou kunnen gebruiken:


De leislag grondig verwijderen zodat je op de kale, schone bitumen en dan dezelfde werkwijze volgen. Met een patroon kit kom je een heel eind en het is een brandveilige manier.
Zelf zou ik de gok nemen. Het lijkt me wel wat.
Lukt het laat het ons weten met foto's.
 

Johan.

  • #12
Prima, ik denk ergens begin januari ga ik het uitvoeren, we zijn nog bezig met het klussen van de keuken.

Mijn dank voor je nuttige reacties, fijne avond.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
Lijkt me niet verstandig dit zelf te doen, een dakdekker heeft een plakplaat er zo in zitten en heeft het goede gereedschap en materiaal hiervoor.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu