Renovatie van een klein woonhuis.

Crxzeeland

  • #1
Laat ik beginnen om mezelf even voor te stellen: Ben 26 jaar, man,vrijgezel en overdag werkzaam als constructie-bankwerker. Heb een jaar geleden mijn eerste huis gekocht dat nu dus van onder tot boven opgeknapt wordt.

Het is een rijtjes huis met 1 kamer van 7x5M met daarachter een aanbouw van 6,6x2,8M

Toen ik het kocht had het al 5 jaar leeg gestaan en daarvoor al geen jaren onderhoud gehad. Ben dus begonnen met het dak van het woonhuis dicht te maken en er 2 dakramen ingezet. Daarna verder met alles eruit te halen wat erin zat. Oude binnenmuurtjes, de "aanbouw" eraf. Dit was niet meer dan golfplaten,asbest, houten kotje. Door gerotte houten vloer eruit...afijn net zo lang tot er alleen nog 4 muren en een dak op zat.

Ben momenteel weer in de opbouw fase en sinds 2 maanden is de aanbouw ook water dicht.

Zo zag het er vanachter uit.


Kan een hoop fotos toevoegen over hoe het was maar het gaat om het bouwen toch :)
Bekisting en riolering buiten.


En begin april 2018 een verse betonvloer. Fase blubber voorlopig afgesloten.


Nu kan er tenminste iets gebouwd worden.En zo dus een nieuwe tussenmuur en hout skeletframe uitgezet. Ondertussen binnen alle wanden voorbereid en alles in 1x neer gezet. Verschil is goed te zien op een Zaterdagochtend en Zaterdagmiddag. Dit was in Juni 2018







Hier nog wat foto's van wat er gebeurt is in grote stappen.






De laatse foto is juli 2018. Bijna alles gebeurt dus met eigen hand. Het duurt wat langer en ik heb de kans om het zelf helemaal te maken.
Recentere foto's komen snel maar nu is alvast een begin aan dit topic.



crxzeeland.
 

Crxzeeland

  • #2
En zo dus verder met een raam en deurkozijn erin




Houten Rabat delen er tegenaan



Rabat delen klaar. Daktrim erop.


Deur erin laten hangen. Regenwater afvoer aangesloten en ben ik buiten voorlopig klaar.


Is het nog een beetje te volgen allemaal?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Ziet er strak uit. :prima:
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Het is inderdaad keurig gemaakt.
Echter ik zie een aantal puntjes waarvan ik zeg dat zou ik anders hebben gemaakt.
De metalen dorpel. Als je deze zelf hebt gemaakt zou ik aan de kopsekanten opstandjes hebben gemaakt.
De houten afwerking zou ik net over die opstand laten vallen. Het hout niet op het horizontale deel van de dorpel laten dragen. Opzuigend vocht in kopshout.
Ook op het raampje mis ik een metalen afdekking. Ik vermoed dat op de bovenste lat teveel water zal blijven staan.
Heeft de onderstelat een druiplip? Water kan nu richting de potdeksel en verder naar binnen lopen.
De gepotdekselde wanden zie ik niet goed hoe deze aan de bovenzijde met buitenlucht worden geventileerd.
Ik vraag me ook af of hoe de spouw van gasbetonnenwand met de buren wel of niet wordt geventileerd.
Gasbeton is een zeer open materiaal. Is die muur van een verwarmde ruimte is dat gunstig voor jouw.
Zo niet zal er ergens condens kunnen ontstaan.
Zelf bouwen is voor jouw niet moeilijk dat is overduidelijk te zien. Vakmannetje hoor.
Ervaring met bepaalde details in de bouw is weer een andere zaak.
Lang getwijfeld of het verstandig is of ik dit zal schrijven. Gedaan omdat dit forum heel veel gelezen wordt en andere mensen hier heel veel van kunnen opsteken. Wat toch ook de bedoeling is van deze rubriek in het Forum.
Nogmaals petje af. :prima:
 
  • Like
Waarderingen: Crxzeeland

Crxzeeland

  • #5
Wgb schreef:
Het is inderdaad keurig gemaakt.
Echter ik zie een aantal puntjes waarvan ik zeg dat zou ik anders hebben gemaakt.
:
De houten plank op de RvS dorpel gaat inderdaad water opzuigen. Dat ik dat niet eerder gerealiseerd heb is jammer. Zou dat nu nog wel kunnen oplossen door de plank los te halen en een RvS stripje van 50 mm hoog aan de dorpel te lassen/afkitten. Vervolgens de plank aan de achterkant uit te ravelen en 20mm in korten.

De bovenste lat boven het raam loopt 3 tot 5 mm af op de 20 mm. Lijkt me genoeg om water eraf te krijgen. En het is geen kaal hout. Rondom het hele kozijn zit dpc folie waar de rabatdelen op zitten. Zoals op deze foto nog een stukje te zien is

Aan de onderkant loopt de lat ook naar beneden af. Er zal waarschijnlijk wel water achter de planken komen maar in theorie maakt dat niet uit. Water dat achter de planken komt, kan alleen maar naar beneden en nooit naar binnen. Het loop achter de planken langs naar beneden waar het via stootvoegen in de borstwering weg kan.

En dat is meteen het ventilatie verhaal. Aan de onderkant zit die zwarte metalen waterslag iets van 20mm boven de stenen muur.


Aan de bovenkant zit tussen het bovenste rabatdeel en de dakrand 5 tot 10mm ruimte. Dit stukje is ook weer afgedicht met dpcfolie dat loopt onder de daktrim tot achter de rabat delen.

Mijn gasblokken muur staat zo 3 cm van de buren vandaan. Aan de achterkant wordt die kier afgedicht door een hoeklijn maar laat wel lucht door.

Ik ben blij dat je gereageerd hebt. Heb me juist aangemeld voor degene die zulke dingen zien en opmerken. Heb 3 mensen in mijn dagelijkse kring waarmee ik plannen overleg en mee kan discuseren over hoe het kan en moet, waarvan er 2 bouwtechnisch tekenaar van beroep zijn. Er worden een hoop dingen besproken en gemaakt en bijna niemand ziet zulke punten.

Hoop hier nog lang te posten over de rest van deze verbouwing en andere projecten die moeten gebeuren. Twijfel niet om zulke punten op te merken, er wordt nooit aan alles gedacht. Ik zal me niet snel aangevallen voelen in ieder geval.
 

Crxzeeland

  • #6
Met mijn vorige update kwam ik tot de 3e week van augustus.
In die tijd is er binnen het 1 en ander gebeurd. Hier eerst een ruw boven aanzicht van de aanbouw. Dit maakt het wat duidelijker (hoop ik 😜) voor de rest van deze post.


Deze verbouwing is eigenlijk in 3 delen. Aanbouw,woonkamer en boven. Ben tot op dit moment dus bezig om als eerste de aanbouw zover af te krijgen dat er een smeervloer in zou kunnen. Grofweg houd dat in dat alle wanden aan 2 kanten dicht moeten en al het rachelwerk er moet zitten. Op de tekening van eerder staan rode lijnen langs de wanden. Dat betekend dat die kant dicht is.

Dit is de linkse wc wand waar de CV tegenaan komt. Vanuit de wc genomen.
Riolering doorgetrokken in de wand. Inbouwstopcontacten erin. Versteviging voor de CV ketel.


Plafond uitgeracheld in de hele aanbouw


Sommige wanden zijn op dit moment nog open zoals deze. Wand tussen de wc en badkamer. Vanuit de badkamer genomen.


Stenen wand in de hal.


Het CV hoekje.


En tot zo ver is het dus op dit moment. Ik ga dus vanaf nu updates geven wat er diezelfde week of dag gebeurd is. Namen van personen die geholpen hebben worden verdraait genoemd. Kan niet bij alles zeggen dat ik dat zelf gedaan heb Al ben ik wel zelf verantwoordelijk voor alles. Liever ook geen eindeloze discussie’s over de manier waarop er gebouwd wordt.

Vragen of punten zoals Wgb opmerkte mag altijd natuurlijk 🙂


crxzeeland.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Wat ik mis in jouw tekst en de plaatjes, waar zit de isolatie en de damprem. Vragen over deze materie kom je op het forum te vaak tegen. Er zijn kringen of er is vocht gekomen hoe kan dat.
Bijvoorbeeld bij de deur. Daar hangt nog een 40 cm buitenmuur. Neem aan dat dit steens is. Komt daar nog iets van isolatie en een damprem.
Hoeveel steekt de muur boven de isolatie van het dak uit.

Nogmaals petje af ziet er allemaal heel verzorgd uit.
 

Crxzeeland

  • #8
De isolatie zit onder de betonvloer, in de houtskeletwanden en op het dak. De doorsnede van de buitenwand is nu: rabatdeel, rachel 22m, damp-open water-dicht folie, 3 cm lucht, 90mm isolatie, 18mm osb. En dat alles wordt bij elkaar gehouden met balken 120x44. Aan de binnenkant moet daar nog damp-dicht water-dicht folie tegenaan. Dit verhaal geld alleen voor de houtenskelet wanden.

De stenen muur boven de binnendeur is afgedicht met het dak. Wij rekenen erop dat water altijd van boven komt en proberen er voor te zorgen dat er nergens water kan blijven staan. De laatste dakbalk zit tegen de muur geschroefd. Op de balken ligt 18mm underlayment. Daarna is er een dakrand gemaakt.


Tegen de muur is die ook doorgetrokken door nog een balk tegen de muur te schroeven en dat ook weer dicht te maken met hout. Op het dak liggen isolatieplaten.


De rand tussen de isoliatie en de dakrand is afgedicht met pur. Als laatste zit er EPDM op.


De EPDM is doorgetrokken omhoog tot onder de dakgoot. Op een vorige foto is te zien dat nog een stukje van 3 stenen hoog is. Water kan er langs die kant niet meer in komen denk ik. Op de laatste foto is ook te zien hoe de afdichting tussen de dakrand en buitenwand is. Stukje DPCfolie dat begint op de dakrand en dat is later tussen de rachels en plastic van de buitenwand gekomen.


Het meest kritische punt vind ik zelf de aansluiting van de dakrand tegen de muur. Kit is daar de afdichting. Er zijn wel meerdere punten waar er kit gebruikt is om er voor te zorgen dat het waterdicht is. Maar nooit ergens waar water kan blijven staan. De tijd zal leren of het echt waterdicht is :lol:

Aan de binnenkant van de aanbouw wordt er verder niet meer gisoleerd uitgezonderd de wc wanden.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Dat stukje muur hangt in de kou. De warmtestroom gaat van binnen naar buiten.
Blijft het muurtje ondanks de warmte van de woning te koud zal op de stenen condens kunnen ontstaan.
Ook de plek van de zijuitloop is een heel klassieke fout.
De uitloop zou met dezelfe moeite in het midden van dat stukje opstand geplaatst kunnen worden.
Schaam je niet, vaklui jaren in de bouw leren het ook nooit af. Altijd precies in de hoek. Gevolg de manchet van de zijuitloop moet je ingewikkeld vouwen.
Plaats een vergaarbak. Ik haalde wat materiaal ter breedte van de buis uit de rug van de vergaarbak zodoende kan je het gat in de opstand tegen regen inslag afdekken
De EPDM met een aluminiumstrip, RVS schroeven zou je mechanisch kunnen bevestigen. Op den duur laat kit gegarandeerd los.
De bevestiging van de isolatie is volgens fabrieksvoorschrift uitgevoerd. Ook daar zie je regelmatig een plaatje op de kruising van de platen. :prima:
 

Gasgas1986

  • #10
Als hobby klusser vind ik zulke totaal projecten altijd bijzonder knap!

Het moeilijkste lijkt mij nog de keuzes die je soms moet maken zonder zeker te weten of het de juiste is. Alleen maar door de hoeveelheid bouwmethodes en meningen.

Helaas kan ik je niet van tips voorzien en alleen maar mijn bewondering uitspreken! Knap werk!
 

Crxzeeland

  • #11
Electra buizen liggen in de aanbouw nu bijna allemaal op hun plek. Verdeeldoos op elke plek waar een lamp komt te hangen met daar om heen nog 18mm OSB zodat je de lamp goed vast kunt schroeven.

Hetzelfde waar de afzuiging komt te hangen. Plaatje OSB met een gat van rond 110 erin.

Plafond in de hal.


Plafond in de WC en inbouwresevoir



En het plafond in de douche


crxzeeland.
 

Crxzeeland

  • #12
Zal hier weer eens updaten hoe het erbij staat.

De koud en warm water leidingen zitten nu in de aanbouw. Ook weer een klus die wat hoofdzorgen maakte en ben blij dat het erin zit :)

Foto van de wc/douche wand.


Aansluitingen voor het badmeubel.


Verder is het inbouwresevoir omtimmerd en de wc muur uit geracheld.
Verstevigingen aangebracht in de wand voor het badmeubel.
Wanden waar geen koppelingen van de waterleiding zitten zijn dicht gemaakt.
Electra draden getrokken in de aanbouw. Dat hebben mijn vader en moeder voor een groot deel gedaan.
En vandaag de oude stenen buitenmuur afgetimmerd.

Foto van het CV-hoekje.

En de betimmering van de oude buitenmuur


De aanbouw is tot nu toe waterdicht. Winddicht wordt nog aan gewerk maar aan de binnenkant word nog niks afgewerkt dus heb nog een hele winter de tijd om te kijken of het ergens lekt. De afwerking komt als de smeervloer erin ligt.
Ben nu dus bijna zover dat ik in het woonkamer/keuken gedeelte kan beginnen met weer nieuwe uitdagingen 😬

Crxzeeland.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #13
Even een vraag over de aansluiting van je inbouwreservoir

is hier een lijm sok gebruikt of een met manchet verbinding
zodat je de bocht van reservoir kon aansluiten

 

Crxzeeland

  • #14
Zit een lijm sok tussen de wc bocht en de afvoerbuis.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #15
Oei dat gaat lekken. :!:
 

Crxzeeland

  • #16
Ik dacht dat er alleen een manchet verbinding gebruikt wordt als de buis niet recht voor de bocht zit? Bocht zit recht boven de buis en heb die dus verbonden met een lijm mof. Waarom zou dat gaan lekken dan?
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #17
Hopelijk kan je er nog bij zodat je een manchet verbinding kan plaatsen.

Net wat ik al dacht toen ik die foto zag net wat @Peter ook zegt dat gaat lekken.

PE kan je niet lijmen!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #18
Op dat plankje staat Warm en Koud geschreven. Klopt dit wel rechts is bij jouw warm?
 

Crxzeeland

  • #19
Ja, maar dat is vanaf de achterkant gezien. Als je aan de voorkant met je gezicht er naar toe staat, dan zit warm links en koud rechts.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #20
Niks aan de hand.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu