Zelfborende sandwich paneelschroeven en polyester golfplaten

Wickster

  • #1
Dag allemaal,

Op het dak van onze schuur willen wij polyester (met glasvezel versterkte) golfplaten gaan plaatsen. De golfplaten worden bevestigd aan houten gordingen.

Wij beschikken reeds over zelfborende sandwich paneel schroeven (zie foto). Is het mogelijk om deze zelfborende sandwich paneelschroeven te gebruiken met bovengenoemde golfplaten?

Is een accuboormachine van 14,4V, een koppel van 25Nm en een maximum toerental van 1450 rpm voldoende om deze schroeven door de golfplaten te boren? Volgens de specs op de doos is een toerental van 1000 tot 1800 RPM vereist.


 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Volgens mij moet je wel wat kracht zetten om met zo'n schroef te boren.
Ik heb ze vorige week toegepast op cementvezelplaat, dat gaat prima. Ik vraag me af of zo'n polyesterplaat die kracht kan weerstaan, als hij er eenmaal door is zal hij prima in het hout boren. Ik zou het gewoon proberen en als het niet gaat toch even voorboren.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
De platen eerst voorboren, met zulke lange schroeven is de kans veel te groot dat de schroef uitschiet met als resultaat beschadigingen op de plaat.
Ondanks de vezelversterking kan de plaat bij het schroefgat inscheuren.
De accuboor is aan de lichte kant om deze schroeven op de hoogste snelheid te schroeven, zet de snelheid op de laagste stand bij het schroeven anders loopt u kans dat de machine beschadigd raakt.
 

Wickster

  • #4
Beiden bedankt! Ik heb zoals Jan adviseerde voorgeboord en de schroeven er met een laag toerental ingeboord. Dit werkte prima en de platen zitten er nu netjes op.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu