Vloerverwarming wordt niet warm (genoeg?)

)()()sT

  • #1
Beste klussers,

ik zit met een verwarmingsprobleem dat al vaker de revue is gepasseerd op het world-wide-web.... :D

Wij hebben een huis gekocht, gestipt en opgebouwd. Er lag op de begane grond een bestaande vloerverwarming, en aangezien deze niks meer deed en verstopt was hebben we ook deze geheel verwijderd. Vervolgens is er een compleet nieuwe vloerverwarming ingegaan (gelegd op isolatie-noppenplaat) en in ca. 8/9cm beton. Dit is door mijn aannemer uitgevoerd.
Daarnaast heb ik, omdat ik ook alleen maar ervaring had met radiatoren in mijn woonkamer een aantal radiatoren laten plaatsen (voor just in case).

Aangezien in een voor- en naseizoen de vloerverwarming niet continu aan is (warmtevraag is overdag immers vaak niet aanwezig) leek me dat wel prettig. Overigens is mijn vloerverwarming als zijnde hoofdverwarming aangelegd en liggen de slangen relatief dichtbij elkaar.

Probleem wat ik nu ervaar is het volgende:
ik ben afgelopen maand (beton ligt er inmiddels al een half jaar in) een opstartprotocol gaan uitvoeren. Door de mooie nazomer dus de kamerthermostaat op 25 gezet om zo geforceerd de ketel aan te zwengelen. Ik ben begonnen met de thermostaatknop op mijn verdeler op 20, 25, 30 etc.
Op een gegeven moment heb ik geconstateerd dat de aanvoertemperatuur van het water de vloer in (in de verdeler dus!) niet boven de 28/29 graden komt. Ook al is de aanvoertemperatuur vanuit de CV-ketel 1 of 2 uur lang 68 graden en loeit deze dus volop.

De aanvoerbuis is dus flink warm, de thermostaatknop op de verdeler heb ik bij wijze van test op 50 graden staan en er ook al eens geheel afgedraaid, maar het water mijn vloer in wordt niet warmer. Tenzij ik in huis alle radiatoren dicht draai, dan loopt ie op naar ca. 35 graden (wat an sich oké is). Zodra er dus ergens een radiator opengaat keldert ie gelijk weer...

Waar kan dit aan liggen? Sowieso is het best een groot huis met kelder, BG, 1e, en zolder, en heb ik het vermoeden dat de ketel (hing er al) gewoon te klein is voor dit huis (600m3 volgens de verkoopfolder).
Kan dit de oorzaak zijn? Ondanks dat de temperatuur van het water echt wel warm genoeg is? Hij wordt namelijk pas geknepen zodra ie de verdeler in gaat.

Zoals ik schreef keldert de aanvoertemp in de aanvoerkoker van de verdeler gelijk zodra ik een radiator opendraai. Aanvoer voor mijn radiatoren beneden en vloerverwarming blijft echter beide die 68 graden.

Setup:
- CV ketel: Vaillant HR-solide plus 24/28 (klein, hing er)
- thermostaat: Nefit Easy met tussenmodule voor CV
- vloerverwarming in 7 groepen op de begane grond
- Robot verdeler met Grundfoss pomp.

Op de foto zie je een verdeler van de radiatoren die gevoed wordt vanuit de standleiding vanaf CV op zolder, en links de aanvoerbuis op de verdeler van de vloerverwarming.

Uiteraard ben ik met aannemer en leverancier van de spullen in gesprek, maar ik vraag maar liever zoveel mogelijk info daar de herfst nu toch echt er aankomt.....

Ik zit even met mijn handen in het (spreekwoordelijke) haar (met mijn kale hoofd :-))







 

)()()sT

  • #2
Edit; aangezien ik niet meer kon wijzigen.

IK neem toch aan dat het aanvoerwater in de aanvoerkoker van de verdeler toch redelijk snel op een gewenste temperatuur van bv. 40 graden moet zijn voordat het de vloer in gaat.
Dat het vervolgens met 7 groepen (waarvan 5 stuks 100 meter) een poos duurt voordat het hele systeem voorzien is van warm water snap ik. En ook dat het uren kan duren eer je echt warmte gaat voelen in de betonvloer.

Sorry voor mijn vragen, maar ik ben een leek wat vloerverwarming betreft ;-)
 

Marcn88

  • #3
Systeem dient waterzeidig ingeregeld te worden en ook de vvw zelf dient ingeregeld te worden, groepslengtes van 100mtr is ook niet meer echt van deze tijd en het zal op deze manier lang duren voordat de warmte compleet door een lus is en dus de retour temperatuur stijgt, als de retour temperatuur vanuit de vloer begint te stijgen zal ook de aanvoertemperatuur in de mengbalk gaan stijgen kortom inprincipe zijn de lussen te lang waardoor er veel warmte afgifte is waardoor de retour lang koud blijft
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu