Buitenmuren vrijstaande opbouw isoleren

Ironpino

  • #1
Goedendag,

Wij hebben een appartement op de 2e etage. Daarnaast op de 3e etage staat een kleine opbouw van ongeveer 25m2, volledig vrijstaand, dus 4 buitengevels. Wij zijn van plan om deze opbouw te isoleren. Daarnaast de vloer te voorzien van vloerverwarming, maar dat staat even los van deze vraag. Het dak is reeds gedaan, nu alleen de muren nog.

Het huis is een oud huis uit 1925. Hierdoor hebben wij een steensmuur. Geen spouw dus.

Twee gevels kunnen, ivm gemeente, alleen aan de binnenkant geisoleerd worden. De andere twee gevels zijn niet vanaf de straat zichtbaar en kunnen wel aan de buitenkant worden aangepakt.

Gezien de beperkte ruimte wil ik wel wat ruimte verliezen maar ook weer niet al te veel. Mijn insteek is nu om twee gevels aan de binnenkant te isoleren en de andere twee in een later stadium met isolerend stucwerk aan de buitenzijde.

De huidige muren zijn droog en in goede staat. Deze muren zijn aan de binnenkant afgewerkt met gisplaten direct tegen het metselwerk met hier overheen stucwerk. Dit is ook nog in goede staat. De vorige eigenaar heeft het plafond ca 5 jaar geleden vervangen voor een geisoleerd plafond (70mm glaswol) tussen de balken en daar direct onder plafondplaten aangebracht. Het plafond zit er strak en netjes in. Daarom willen we daar niks meer aan doen. Het stucwerk in aansluiting buitenmuur met plafond wil ik laten zitten. Het liefst wil ik dan ook direct tegen het stucwerk de voorzetwand plaatsen.

Dan is de vraag wat is het handigste; regelwerk van metal stud met glaswol of pir platen? Daarnaast lees ik op sommige sites dat voor steensmuren die droog zijn er geen folie aangebracht hoeft te worden, andere sites spreken dit weer tegen. Wat is in dit geval aan te raden?

Van binnen naar buiten:
Gips -> Damp dicht folie? -> PIR plaat of glaswol -> huidige stucwerk op gipsplaat -> steens muur. Moet dit folie worden toegepast? Eventueel begreep ik ook dat die al verwerkt kan zijn in de pir plaat.

Voor de overige twee gevels denk ik aan de buitenzijde af te laten werken met bijvoorbeeld branelit. Hier heb ik mij nog niet helemaal in verdiept maar heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Groeten,
Alex

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Ironpino schreef:
Twee gevels kunnen, ivm gemeente, alleen aan de binnenkant geisoleerd worden. De andere twee gevels zijn niet vanaf de straat zichtbaar en kunnen wel aan de buitenkant worden aangepakt.
Kan je "ivm gemeente" toelichten? Graag ook een foto van de dakopbouw, hoe die er nu uit ziet.
 

Ironpino

  • #3
Aangezien het gevels zijn die in het zicht liggen van de straat wil de gemeente niet dat er een andere gevelbekleding komt. Dus de huidige bakstenen moeten zo blijven. De gevels die niet direct vanuit de straatkant zichtbaar zijn kunnen wel aan de buitenkant aangepakt worden.

Onderstaand een foto van de gevel van buitenaf. Daarnaast een plattegrond. De rode delen denk ik aan te isoleren middels voorzetwand. De groene delen kunnen ook aan de buitenkant geisoleerd worden.

Daarnaast nog een foto van de muur aan de binnenkant aansluitend op het plafond.



 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Boven het plafond wordt met buitenlucht geventileerd als het goed is. Zonder ventilatie kan ook maar dan moet er boven het plafond onder de isolatie een vorm van damprem zijn aangebracht.
In de nieuwe wanden moet een damprem worden aangebracht. Geen idee hoe het moet worden uitgevoerd in de zwarte cirkel. Als er in het plafond een damprem is aangebracht.
 

Ironpino

  • #5
Wgb schreef:
Boven het plafond wordt met buitenlucht geventileerd als het goed is.
Ja, de vorige bewoner heeft in het dak ventilatiegaten gemaakt met daarop afdekkapjes zodat het niet lekt. Hierdoor ventileerd de lucht boven de isolatie in het plafond.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Zie nog twee kritische punten. Heeft de buitenmuur in dit detail geen spouw, de kou van de buitenmuur kan naar binnen trekken, de kans op condens is groot in dit deeltje van de muur. Eigenlijk moet ik schrijven de muur is te koud door het ontbreken van isolatie. De warmtestroom gaat van binnen naar buiten.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu