Plat dak & klimaatfolie

Brother

  • #1
Hoi allemaal,

Ik heb een garage met plat dak (bitumen). Wil alleen isoleren aan de binnenzijde van het dak. Ik heb veel gelezen en weet de gevaren. Maar vanwege de situatie, kies ik er toch voor om de binnenzijde te isoleren. Er zijn verschillende methodes hoe je het dan zou moeten doen. Bv met een luchtlaag. Echter, ik wil gaan voor de zogenaamde klimaatfolie. Een grote speler op de markt geeft het volgende advies. Glaswol tussen de balken tegen het dak aan. Dus helemaal volmaken met glaswol, zodat er geen ruimte meer is. Afwerken met hun klimaatfolie en vervolgens gipsplaten.

Ondanks dat het gaat om een gerenommeerd bedrijf en de oplossing blijkbaar alle vochtgevaren oplost heb ik toch nog twee vragen.

- tussen de muur en het plafond zitten hier en daar kieren. Moet ik die dan ook dichtmaken?


- En ondanks dat ik denk dat dit mijn beste keus is. Vraag ik me toch af of die klimaatfolie wel degelijk alle vochtproblemen voorkomt. Wat is jullie visie hierop? Ik wil zeggen dat met deze methode de klilmaatfolie goed moet werken want dat is de enige manier om vocht af te voeren. Of zou jullie bijvoorbeeld die kieren toch instand houden?


Hoor graag van jullie. Alvast dank.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Wat zegt de grote speler van de kieren tussen muur en dakvloer. Wat adviseren zij verder over de klimaatfolie. Deze op de balklaag aanbrengen vervolgens de raggels en daarna de gipsplaten. Of de raggels op de balklaag dan de klimaatfolie en vervolgens de gipsplaten.
Vraag me ook af wat ze adviseren hoe die folie langs de muren moet worden aangebracht.
Wat heb je voor muur en doe je daar ook wat aan?
 

Brother

  • #3
Er wordt niet echt iets vermeldt over wat te doen met de kieren. Je ziet alleen een voorbeeld en daar lijkt het dat er geen kieren bestaan. Als je verder leest in hun algemene brochure, dan gebruiken zij een soort kit om de de folie aan te brengen op de muur. En spreken zij continue over luchtdicht maken. Maar dit is een algemene brochure voor verschillende toepassingen.

De volgorde die zij adviseren is glaswol tussen de houten balken. Vervolgens raggels monteren op de balklaag en dan de klimaatfolie. Naden tussen de folies aan elkaar tapen. En dan een gipsplaat. Bij dit voorbeeld over een platdak, lees ik wel dat het geheel luchtdicht afgewerkt moet worden.

Dus als je alle plukjes informatie bij elkaar neemt, lijkt het erop dat er geen kieren mogen zijn. En dus de vochtregulering echt verzorgd moet worden door de klimaatfolie.

En ik heb een spouwmuur (heel weinig spouw). Wil dat dus ook gaan isoleren.

Ze hebben blijkbaar meer dan 15 jaar ervaring met hun product. Dus het zal wel goed zijn?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Plaats eens wat foto's van die kieren.
 

Brother

  • #5
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Bedankt voor de foto's. Zorg dat de isolatie alle kieren goed afdekt, dan is het voldoende. Je kan in de grote kieren ook eerst wat glaswol proppen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Brother schreef:
De volgorde die zij adviseren is glaswol tussen de houten balken. Vervolgens raggels monteren op de balklaag en dan de klimaatfolie. Naden tussen de folies aan elkaar tapen. En dan een gipsplaat. Bij dit voorbeeld over een platdak, lees ik wel dat het geheel luchtdicht afgewerkt moet worden.
Nou dacht ik steeds als je op de balklaag de raggel aanbrengt vervolgens de damprem en de gipsplaat er heel veel gaatjes meer in de dampremmende laag worden gemaakt.
Waarom dit advies. Zie ik iets over het hoofd?
 

Maurice81

  • #8
De kieren kunnen in jou geval niet echt kwaad, omdat er bitumen op je dak liggen heb je geen luchtstroom tussen de isolatie en planken. Dat is de reden dat die kieren evt zou moeten afdekken zoals bij een pannendak.

Verder zou ik isoleren, dan de folie en de Rachels daar onderdoor en dan gipsen. Zo voorkom je onnodig veel gaten in je folie met schroeven en licht de folie mooi los van 't gips zodat 't optimaal z'n werk kan doen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Die gaatjes die de schroeven maken in de folie zijn niet erg, want de folie zit geklemd tussen twee materialen en het gaatje is opgevuld (met schroef).
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu