E15 bosch smu69m15eu kraantje knippert oorzaak? of oorzaken?

Vraagsteller

  • #1
Onze bosch geeft e15 met knipperend kraantje, bleef pompen, ook na openmaken, stekker verwijderd.
schijnt lekkage te zijn en bekend probleem bij bosch siemens.
na 8 jaar eerste keer deze melding.
zag filmpje op youtube met een reparatiesetje met siliconenring , die tussen het rvs en het kunststof geplaatst moet worden, onderin. Blijkbaar zit er standaard af fabriek geen afdichtingsring tussen rvs en kunststof ? klopt dat?
lees ook over aandraaien torx schroeven, maar voel et nagel ruimte. kan niet goed zijn.
weten jullie of deze diagnose juist is en of bosch siemens gratis reparatiesetjes verstrekt?
of kan de afvoerslang ook verstopt zitten bij e15? of iets anders?
heb in filterbak gekeken, is schoon.
betreft de super silence van bosch, 2009.
en als er nu inderdaad water is gelekt via aansluiting rvs binnenbak op kunsstof onderbak, moet hij dan persé opengemaakt om water te lozen! of kan het verdampen door de deur een paar dagen open te zetten?
 

Vraagsteller

  • #2
Ps

en hoort er water in het zoutreservoir, dat we nooit gebruikt hebben, te staan ?
staat vol water.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #3
Water in het zoutreservoir is normaal.

Ik had hetzelfde probleem, dit komt inderdaad vaker voor. Het lijkt met name op te treden als je vrij warme programma's (bijv. 70 graden) gebruikt. Volgens mij komt dit omdat ze pisdun rvs (=lekker goedkoop) hebben gebruikt voor de binnenkant wat snel vervormd.

Als het lekkage in de onderbak is, moet je dat opdeppen. Het is vettig water en verdampen gaat maar heel moeizaam is mijn ervaring.

Bij mijn Bosch moest ik daarvoor het frontpaneel er af halen, en daarna de voorste afdekkap van de onderbak. Je hoeft de vaatwasser niet uit te bouwen.

Ik heb alle doorvoeren, ook aan de zijkant, van binnen aangedraaid en tevens alle torx schroeven, en gebruik alleen nog maar het ECO programma. Tot nu toe geen lekkage meer gehad.

Naast deze problemen wel meer problemen gehad. Dit is wat mij betreft mijn laatste Bosch, ik ga hierna een ander merk proberen, ze zijn mij te slecht geworden.
 

Vraagsteller

  • #4
Bedankt!
en hoe heb jij het front , de deur zeg maar er af gekregen? moet je dan alle schroeven aan binnenkant deur losdraaien?
heb inmiddels wél dat frontje en matje verwijderd en met spiegeltje op stok gekeken: inderdaad naast de vlotter ligt gelig water....
dus érgens lekt hij en de meest voorkomende oorzaak zou zijn de afdichting tussen rvs binnenkant en de kunsstof pomp etc , daar bestaat een siliconen afdichtset voor , maar ik moet eerst weten waar hij lekt, voordat ik weet wat ik bestellen moet.
zie nu geen druppels rond aansluiting, dus ik ga er maar eens een emmer water ingooien tot de overloop en dan weer eens kijken of ik iets kan ontdekken.
kan het zoutdeksel lekken? de rubber ring ziet er nog prima uit in deksel.
iemand tips adviezen, alles is welkom! alvast bedankt.
 

Freakie_1NL

  • #5
Dikke kans dat het, het ringetje is. Als je inderdaad onderin water hebt zijn er maar weinig andere mogelijkheden. Gewoon zo'n ringetje bestellen voor circa 20 euro en je bent klaar. Is wel een priegel werkje maar is prima te doen. (Check YouTube bijvoorbeeld )


Dat het komt door lage kwaliteit RVS lijkt mij sterk, ik had dit probleem ook maar dan een kunstof kuip. Probleem is dat Bosch/Siemens hier vanuit het ontwerp gewoon geen pakking hebben geplaatst. En fabriek af past het allemaal netjes maar gedurende de jaren komt er speling en dus lekkage.
 

Vraagsteller

  • #6
Klopt ! lek gevonden, door er even een paar liter water in te gooien, dan eronder kijken en voelen, lekt tussen rvs en kunststof zeefhuis, daar zit geen enkele pakking of afdichting tussen!? Vergeten bij Bosch? niemand die bij bosch op het idee komt dat een hard op hardaansluiting wel eens kan gaan lekken?
Heb met een spiegeltje , lamp en een spuit met een buigrietje er aan, het water er zoveel mogelijk uit weten te zuigen, nu staat de fohn er op, laagste stand.
Setje besteld, betreft artikelnr 12005744 a €20,59 , kost bij bosch duitsland trouwens €14,60 ......is een siliconen ring die je met een ijzerdraadje ertussen moet zien te priegelen, maar dat gaat wel lukken. Ze willen ook nog wel eens door scherpe randjes doormidden gaan, dus met beleid en wat groene zeep.
Had dat filmpje ook al ontdekt, bedankt!
Nieuwe vaatwassers van bosch hebben dat lek niet meer, aangepast.
Schroeven aandraaien heeft ook geen enkele zin als er niets tussen zit om het af te dichten.
 

Vraagsteller

  • #7
Klaar.
viel erg mee.
siliconen ring moet heel blijven, goede handleiding.
enige twijfel die ik nog heb, is de polystyreen vlotter die in troebel gelig water lag, vettig misschien, zal die niet blijven plakken op de bodem als er onverhoopt nog eens water in komt? heb hem wel even een beetje los gewrikt met een ijzerdraadje. De tijd zal het leren, af en toe maar even checken of alles nog droog is, alleen het stalen frontje hoeft er maar af, twee schroefjes.
bedankt allemaal!
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #8
Ik reageer weer even op dit topic vanwege voortschrijdend inzicht na wederom een weekendje Bosch frustratie, en omdat dit topic vaak via Google gevonden wordt. Ook komt dit probleem niet alleen bij het type in de topic titel voor maar bij heel veel andere typen Bosch vaatwassers.

- je moet inderdaad wel de genoemde siliconen ring toevoegen tussen zeefhuis en kuip omdat de vaatwasser toch weer gaat lekken na verloop van tijd. Aandraaien van de schroeven en alle doorvoeren helpt een poosje maar lost het niet definitief op.
- de lekkage komt -volgens mij- door vervorming van het zeefhuis en niet door de kuip. Met name op hogere temperaturen vervormt het zeefhuis lichtjes en begint het lekken.
- over het algemeen krijg je melding E15 en/of snel knipperend kraantje (water op de bodemplaat) maar als de vlotter defect is of blijft plakken door het vettige water springt op een gegeven moment de aardlek er uit. Je denkt dan na wat onderzoek dat het de hittepomp/element is maar dat is niet zo.
- je kunt het probleem goed reproduceren/oplossing te testen door een programma te kiezen met hogere temperaturen (hoger dan ECO) en de onderkant aan de voorkant open te laten. Je ziet het water druppen tussen het zeefhuis en de kuip als hij goed warm wordt.
- het blijft een rampzalige constructie/ontwerp, het moest kennelijk allemaal zo goedkoop mogelijk
 
  • Like
Waarderingen: Proza

Vraagsteller

  • #9
Heb na plaatsen ring nooit meer lekkages gehad.
Ook de nieuwe hittepomp draait nog steeds foutloos, ben zeer benieuwd hoe lang deze pomp het gaat uithouden tov de oude. Denk wel eens, wat zal er nu weer stuk gaan de volgende keer? ze zijn gemaakt om maximaal 7 jaar mee te gaan ongeveer.
Wil de onze minimaal 20 jaar aan de gang houden.
Hebben ook wasmachine 30 jaar gehad. Paar keer zelf gerepareerd.
Keuken? moet levenslang meegaan, nooit een nieuwe, enz, enz.
 
  • Like
Waarderingen: Proza

TS_9781

  • #10
@vraagsteller: waar heb je dat afdichtingssetje besteld. Op de site van Bosch kan ik het niet vinden.
 

Vraagsteller

  • #11
Dit is het productnr, 12005744, dat kun je overal bestellen, bij bosch, europart of fiyo, etc.
neem de goedkoopste zou ik zeggen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu