Aanvoertemperatuur bij vloerverwarming

GIY

  • #1
Ik heb vloerverwarming als mijn hoofdverwarming. Watertemperatuur van de vloerverwarming hou ik tussen 36-40 graden afhankelijk van het weer.

Bij de installatie heeft mijn leverancier een aanvoertemperatuur ingesteld van 60 graden waardoor ik het gevoel heb dat ik veel te veel gas gebruik. Naast mijn gevoel, is er een objectieve manier om een juiste aanvoertemperatuur te berekenen? Ik vind het zelf zonder om tot 60 graden te stoken indien mijn vloer max 40 graden nodig heeft.
 

Bert pit

  • #2
Dat hangt van het type verdeler af.

Een normale verdeler mengt koud(er) water uit de vloer met het warme water uit de CV zodat het water wat de vloer inloopt niet te warm is. De mengverhouding ligt min of meer vast, waardoor je met CV water kouder dan 60 graden je vloer niet altijd goed warm krijgt. Een paar graden minder zal niet uitmaken, maar er zijn grenzen.

Er zijn ook LT verdelers zonder pomp waar het CV water zo de vloer inloopt, die zijn geschikt voor een bijvoorbeeld warmtepomp, maar niet i.c.m. een CV.
 

GIY

  • #3
Ik heb een pomp bij mijn vloerverwarming. Maar als het werkt zoals u asngeeft, waar gaat het toegevoegd koud water naar toe? Hoe raakt het systeem niet overvol?
 

Bert pit

  • #4
Je moet de vloerverwarming en de aanvoer/retour zien als een soort ringleiding, waar het water doorheen wordt gestuurd zolang de pomp draait. Er komt dus geen nieuw water bij. In de verdeler wordt koud water uit de vloer gemengd met warm uit de CV.

Je kunt proberen je aanvoertemperatuur iets lager te zetten, waardoor de CV meer in het HR deel stookt. Of je daarmee efficiënter stookt en je huis goed opwarmt, hang af van meerdere factoren. Onder andere de hartafstand van de leidingen, isolatiewaarde van je woning, et cetera.
 

GIY

  • #5
Bedankt. Het verhaal is nu duidelijk
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu