Isolatie schuin dak - waar begin ik (aan)?

ProX

  • #1
Ik heb een offerte aangevraagd voor het laten isoleren van mijn schuine dak. Het gaat om totaal 80m2. De berekende kosten zijn zo hoog dat ik wil onderzoeken wat ik zelf kan doen. Ik wil daarom beginnen op de zolder; daar kan ik vooreerst niet zoveel kwaad. Het betreft een schuin dak met verticale dakbalken (spanten als ik het goed heb). De afstand hierbinnen ligt tussen de 56 en 57 cm en varieert dus. Ook is er een klein dakraam aanwezig.

Ik begrijp dat de spanten koudebruggen kunnen vormen. En het dakraam ook lijkt me? Dat is mij overigens niet verteld door het bedrijf dat de offerte heeft opgesteld. Ik heb geen dampremmende laag onder mijn dakpannen.

Mijn klus ervaring is (zeer) klein en ik weet dus niet goed waar te beginnen.

Ik dacht zelf aan het aanbrengen van glaswol tussen de spanten. Dat glaswol is alleen 3 a 4 cm te breed. Knip ik dat dan af of stop ik dat er gewoon bij in? Het materiaal is minder dik dan de spanten (die zijn ca. 18cm), dus houd ik dan 4 cm balk over? Vind ik wel leuk vanwege het karakter van die balken, maar als ik daarmee de isolatie weer teniet doe, schiet het natuurlijk niet op. Ik weet niet goed wat ik daarmee kan doen.

En dan ben ik er natuurlijk nog niet want het moet ook worden afgewerkt. Als ik die balken in beeld wil houden zal dat tussen die balken moeten gebeuren. Maar dat lijkt me niet heel handig. Dus mogelijk dat ik afscheid moet nemen van het aanblik van die balken; dat moet dan maar.

Ik heb een foto met daarop een klein deel van die zolder. Daarop staat ook het raam.

Het is een beetje een lang verhaal geworden, maar hopelijk is er iemand die me op weg kan helpen?

 

Timpel

  • #2
Je kunt idd glaswol gebruiken en dat tussen de spanten doen. Je kunt het met ene speciaal isolatiemes makkelijk afnsijden. Wij hebben het juist gedaan bij ons in huis en gisplaten tussen de spanten gezet (frame gemaakt van metal studs). Je moet de isolatie goed afplakken.

Als ik het nog een keer doe, zou ik PIR platen gebruiken voor de isolatie, werkt echt veel makkelijker, dat glaswol is echt rot spul om het netjes op vast te plakken. je kunt ook kiezen voor glaswol met dampremmende laag.

Ik zou vooral wat filmpjes/ dingen kijken van bijv. '**** over hoe je een schuinewand plaatst, en bijv. van **** over isolatie.

Ik ben nu bijna klaar om te verven, het is echt een hele klus geweest maar wel leuk om te doen en het wordt echt strak!

succes
Tim

Commerciële links verwijderd, mod.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Maak je niet teveel zorgen over de koudebrug van de houten balken. Dat geldt vooral bij hele grote isolatiewaardes (daar zit je met 14cm glaswol zeker niet aan).

Het is veel makkelijker en ruimtelijker om de gipsplaten voor de balken te maken.

Glaswol kan flexibel genoeg zijn. Gewoon proberen. Zolang het maar netjes zit en niet gaat bollen. Een wol sluit rondom makkelijker aan. PIR of andere harde plaat moet eigenlijk rondom afgepurd worden om het netjes aan te laten sluiten.

Als je toch tussen de balken wilt isoleren kan je overwegen een kant-en-klaar systeem te gebruiken. Dat werkt erg snel en is netjes. Een mogelijke meerprijs kan acceptabel zijn vanwege het gemak.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu