Diameter en verloop waterleidingen

Mb.bakker

  • #1
Goedenavond,

Wij zijn bezig met het bouwen van een aanbouw en hier zullen o.a. een 2e badkamer (met douche, bad, wc en wastafel), wasmachine en meerdere radiatoren geplaatst worden. De aanbouw is op de begane grond.

We hebben nu een vrij oude ketel, deze zal vervangen worden door een nog te kiezen CW6 ketel (iets in de trend van Remeha Calenta 40L ACE CW6).

Onze woning is uit 1930 en ik ben niet zeker of de waterleidingen logisch aangesloten zitten.

Ik heb een schema gemaakt hoe de waterleidingen momenteel aangesloten zijn. (1e koud water, 2e warm water).





Ik heb al gezocht op het forum, maar kon geen duidelijk antwoordt vinden.

1. Is het verstandig de koud water leiding naar de ketel te vergroten naar 22 mm? En vanaf welke plaats is het verstandig dit te doen?

2. Is het een probleem dat er vanaf de koud waterleiding naar de cv ketel afgetakt wordt naar b.v. de wc, keuken, buitenkraan e.d. Of is hier een andere oplossing voor als dit een probleem oplevert?

2. Warm water lijkt me 15 mm voldoende i.v.m de langere opwarmtijd voor een grotere diameter leiding. Of is dit niet verstandig? De 15 mm leidingen naar de 1e verdieping zijn niet te vervangen zonder overal te gaan breken.

3. Momenteel is het zo als je in de keuken de warme kraan ver open zet, boven de douche koud wordt (gewone mengkraan). Komt dit omdat de warm water leiding naar de keuken afgetakt wordt van de leiding naar de badkamer?

Hoe is dit te voorkomen? Dat de waterdruk iets daalt als er ergens anders in huis een warme kraan open gezet wordt is geen probleem, maar het is wel de bedoeling dat we straks in 2 badkamers tegelijk warm kunnen douchen en er in de keuken ook warm water getapt kan worden.

4. Gaat een CW6 ketel alleen voldoende zijn om op meerdere punten tegelijk warm water te tappen? Er komen geen regendouche's o.i.d maar gewoon normale douchekoppen.

Kan iemand aan de hand van mijn schema e.v.t een schets maken hoe alles het beste aangesloten zou kunnen worden met de diameters erbij?
 

Combiketel

  • #2
Ik zou inderdaad het een en ander verzwaren naar 22 mm . ik heb het in het schema blauw gemaakt...



De warm waterleidingen kun je gewoon 15 mm laten.

Dat je nu niet op meerdere plaatsen warm water kunt tappen ligt puur aan je huidige ketel. Met ene nieuwe ketel, een cw6 moet dit beter gaan.
 

Marcn88

  • #3
Zorg er iig voor dat er tot aan de cv ketel een 22mm koper of een 25/26mm kunstof kw ligt, ww kunt u 15 mm laten als u de leiding niet kunt of wilt verzwaren hoeft u iig geen cw6 toestel te kopen en zal een cw 4 voldoende zijn
 

Mb.bakker

  • #4
Is het dan nog verstandig de leiding naar de ketel te verleggen?

Deze gaat nu omhoog het plafond in en vervolgens via het plafond naar de keuken en hierna naar beneden de kelder in.

Ik kan ook direct in de meterkast naar beneden de kelder in naar de ketel toe.

Als ik de diameter van de leiding vergroot is het dan geen probleem om voor de ketel een aantal aftakkingen te maken naar de keuken, buitenkranen e.d.

Een CW4 ketel is toch niet in staat om op meerdere punten tegelijk warm water te voorzien? of zie ik dit verkeerd?

Er moeten met de nieuwe ketel 2 badkamers (1 met douche en bad) en een keuken van warm water worden voorzien. En als er iemand staat te douchen moet er ook bij de wastafel warm water getapt kunnen worden zonder dat de douche koud wordt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu