Chemisch verankeren

Sjender

  • #1
Ik overweeg enkele chemische verankeringen toe te passen.
Ik heb dit echter nog nooit gedaan en het is me niet helemaal duidelijk hoe dit werkt.

Ik zie bij de grote bouwmarkten "Fischer Injectiemortel" staan.
Naar mijn idee (en een filmpje van Youtube) spuit ik dit in het geboorde gat (na het te hebben schoongemaakt) en stop ik dan het draadeind in het gat en laat het uitharden.

Maar in de omschrijving staat: "U gebruikt de mortel in combinatie met draadstangen en injectiehulzen".
Waar komen die injectiehulzen dan?

Moet ik eerst het spul erin spuiten, dan de injectiehuls erin en dan het draadeind?
Of:
Moet ik de injectiehuls in het gat stoppen en daarin het spul spuiten en dan de draadeind.

Alvast bedankt voor de reacties.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #2
Er staat een gebruiksaanwijzing op de verpakking... en anders is er nog Google. :roll:

Maar vooruit:

De injectiehuls wordt met behulp van de schaalverdeling en de verschuifbare rand op de dikte van het montagestuk aangepast en dienovereenkomstig afgesneden.
Daarvoor wordt de injectiehuls in het boorgat gestoken en vanaf de bodem van de injectiehuls met injectiemortel gevuld. Daarbij moet er op worden gelet dat de injectiehuls ook in de buurt van het montagestuk volledig wordt gevuld.
Bij het indraaien van het bevestigingselement wordt de mortel door de roosterstructuur van de injectiehuls gedrukt en verbindt zich passend met de verankeringsondergrond. De belasting wordt passend over het gehele oppervlak afgevoerd.
 

De Bob

  • #3
Waar komen de ankers in.


Injectie hulzen worden hoofdzakelijk gebruikt voor holle en geperforeerde steen.
 

Sjender

  • #4
Het gaat gebruikt worden om een Houtskelet bouw bovenop cellenbeton blokken (30cm dik) de verankeren.
 

De Bob

  • #5
Dan heeft u geen hulzen nodig

U kunt kiezen voor ankers met glaspatroon of een spuitanker.

Bij een anker met glaspatroon staat de werkwijze en de boor diameter/diepte op het doosje. (boren/schoonblazen/glaspatroon erin en het draadeind met een klopboor erin zetten)


Bij een spuitanker zijn het kant en klare tubes waarmee u het boorgat na schoonblazen kan vullen en daarna het draadeind erin kan plaatsen, de diepte is dus variabel naar keuze, ook zo de lengte van het draadeind
 

Sjender

  • #6
OK, bedankt, dat vermoedde ik al.
Een tube zoals FIS VS 300 C is dan goed lijkt me?

En wat kan je aanbevelen voor de dikte van het gat en draadeind, en de diepte?
De balken die er (liggend) op worden bevestigd zijn 5cm dik.

En hierop worden de staanders (van de HSB) met hoekbeugels op bevestigd.
 

De Bob

  • #7
Boorgat 2mm ruimer dan het anker boren.

Diepte is afhankelijk van de ankerdikte, maar doorgaans:

M8 = 80mm diep
M10 = 90mm diep
M12 = 110mm diep
M14 = 120mm diep

Maar voor de cellenbeton zou ik overal 2 tot 3 cm bijtellen i.v.m. de structuur van het materiaal, u gebruikt losse draadeinden, dus elke lengte is mogelijk.
 

Sjender

  • #8
En pas de moer strakdraaien de volgende dag neem ik aan, als het is uitgehard?
 

De Bob

  • #9
Ja, maar de uithardingstijd staat op de verpakking vermeld, maar meestal al vrij snel.

Ligt aan de omgevings temperatuur
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu