Schimmel op 1 plaats achter kast in woonkamer

STL

  • #1
Beste,

onze benedenverdieping heb ik 8j geleden gerenoveerd, en nu merk ik een schimmelplek op achter de kast:
- de muur is een binnenmuur
- ik kan niet direct zien van waar het komt

op de plaats waar schimmel is heb ik plint weggenomen en plakwerk weggeklopt tot als cement (zwart) zichtbaar is.

De plint was vochtig op de achterzijde, duidt dit op een lek of zijn nog andere opties mogelijk?

Ik heb ook net op die plaats een leiding naar boven lopen voor een wandlamp.

het feit dat net daar de plint nat is, wil dit iets zetten? gezien een binnenmuur denk ik niet direct aan opstijgend vocht.

living is normaal altijd warm (houtkachel) ook verwarming, en een condensatievocht lijkt niet logisch gezien een binnenmuur. Het is ook enkel op die plek, wel achter een kast.

leidingen zijn vernieuwd 8j geleden kan natuurljk altijd.

de vloer is parket geworden op de bestaande vloer die reeds op stabil lag. ik heb een plastic gebruikt. tussen bestaande vloer en zwevend parket. parket zelf is perfect, geen tekenen van grondvocht.

iemand ideeen nadat je fotos ziet aub?

bedankt
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Kans is groot dat condens de oorzaak is.
Ventileren is mogelijk via de onderzijde, achterzijde van de kast.
Deze muur staat haaks op een binnen/buiten muur.
 

STL

  • #3
Er staat inderdaad een kast maar die heeft eigenlijk pootjes van 5 cm.

Kan condens vocht ook vocht achter de plint veroorzaken? de achterzijde van de plint was op 1 plaats zichtbaar vochtig.

iets anders, ik lees op internet dat teveel cementage ook meer vocht aanzuigt, kan iemand dat bevestigen ?

er is idd daar een leiding naar boven, de cement is hard niet ogenschijnlijk vochtig (denk niet dat je dat kan zien op zicht) maar kan het dat cementage toch nog vocht aanzuigt? er zit nochtans kompactuna in de cement
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
In zo'n hoek is geen ventilatie maar ook geen verwarming, een koude plek dus waar condens uit de kamer neer slaat, dit is heel lastig`te voorkomen.
Hout is warmer dan steen, het meeste vocht zal op de stenen neerslaan.
 

STL

  • #5
Merci voor antwoorden.

ik neem aan dat er dan teveel vocht in de ruimte zit omdat het condenseert ?

als ik een meting doe via een vocht logger, wat zijn de grenzen waar ik niet over mag gaan, de veilige grenzen zeg maar ?

er is geen balans ventilatiesysteem in onze living, het is type A, ventilatiesleuven in het raam.

Hoe zou ik opstijgend grondvocht volledig kunnen uitsluiten ? is een vochtmeter met twee pinnen voldoende?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Hout voelt warmer aan dan steen. De temperatuur van beide materialen is beslist het zelfde.
Hout is poreus daar trekt het vocht in en op steen zie je het water of condens vormen.
De kast staat op pootjes staat deze gesloten tegen de muur. Ventilatie wordt dan beperkt.
Met deze site kan je het dauwpunt berekenen.
De situatie observeren we gaan de juiste periode van het jaar in voor dit soort zaken.
Cement, is een poreus materiaal, zal alleen vocht aanzuigen als die laag te koud is. In een dikke laag zal meer vocht kunnen bufferen en het drogen duurt langer.
Ook een stenenplint laat vocht door deze is ook meer of minder poreus. Licht aan het type steen.
Vocht meten kan nooit kwaad. Meten is weten.
Die muur staat haaks op een binnen/buiten ?????? muur.
 

STL

  • #7
Dag Wgb,

De binnenmuur staat haaks op een andere binnenmuur, een stijlmuurtje van de uitbouw van de keuken. Het stijlmuuertje bestaat uit MDF hout en is niet tot boven.

als ik het begrijp is op die plaats waar het minder ventileert dus minder aangewezen om een houten plint te hebben?
 

STL

  • #8
Dus conclusie:

1. temperatuur sensor plaatsen op 'plaats delict'
2. relatief vocht meten in de living
3. indien temperatuur hoger als dauwpunt in de winter is er GEEN reden om daar extra vochtige situatie te hebben
4. dan moet het wel opstijgend vocht zijn

correct of toch nuance ergens?
 

STL

  • #9
Ik heb inmiddels plastiek over het stukje gehangen, ergens op internet gelezen.

Indien opstijgend vocht, vocht achtezijde folie.
indien condens vocht, vocht voorzijde folie.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Speel even met de site die het dauwpunt voor je kan berekenen.
Zou het opstijgend vocht zijn waarom zie je geen nattigheid of schimmel op die bewuste plek maar dan aan de andere kant van die muur.
 

STL

  • #11
Begrijp je punt maar...

de schimmelplek was zichtbaar tot op max 25 cm hoogte met de vloer.

aan de andere zijde van de muur staat net een verhoogje van de trap, die hoger is als 25 cm.
ik kan eigenlijk niet weten hoe die andere kant eruit ziet op zelfde hoogte.

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
Onder het trapje zal een holle ruimte zijn. Zou het in die ruimte kouder kunnen zijn dan die van de omgeving.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #13
Opstijgend vocht is geen oorzaak maar een gevolg. Je kan dit zo noemen als je wilt, maar het staat vast dat je een ander probleem hebt. Eerst onderzoeken waar het vocht vandaan komt.

- Lekkage is uitgesloten? Kijk ook naar riolering/hemelwaterafvoeren buiten (ook bij buren).
- Kruipruimte is geventileerd? Vertel meteen wat voor vloer en hoe de kruipruimte eruit ziet.
- Komt regenwater tegen de gevel, bv. door verkeerd afschot bestrating?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu