Diverse stucvragen voor renovatiewoning

Kluskluns12

  • #1
Een deel van mijn renovatiewoning wil ik zelf gaan stucen. Ik heb geoefend, en het gevoel de techniek redelijk in de vingers te hebben. Echter loop ik nu in de praktijk tegen een aantal zaken aan.

1. De onderkant van een natuurlijke ventilatieschacht was van gewapend beton. Ik heb 'm weten te slopen, maar de metalen pinnen gaan behoorlijk diep de kalkstenen muur in. Komt dit straks door m'n stucwerk heen?
2. In het huis is veel betonemaille aanwezig. Ik krijg tegenstrijdige informatie over wat ik hiermee moet doen. Ik stond op het punt om een betonschuurmachine te huren, toen de aannemer (die voor andere werkzaamheden komt) gisteren zei dat je het met de juiste stucprimer gewoon kunt stucen.
3. De huidige stuclaag is van wisselende kwaliteit. Soms klinkt het echt hol, en is het duidelijk dat 'ie eraf moet. Maar hoe weet ik wat ik wél kan laten zitten?
4. Op de raam- en deurkozijnen zitten afdeklatjes die ~5mm uitsteken. Moet ik deze verwijderen voor het stuken en daarna vervangen?

Antwoord op een of meerdere vragen wordt zeer gewaardeerd! ;)

- gewapend beton
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #2
1. zo lang er geen vocht bij kan komen lijkt het mij geen probleem
2. klopt, betocontact gebruiken, dat is voor dat soort toepassingen
3. zoals ik het doe: ik glij met mijn bikhamer over het oppervlakte, dan hoor ik het verschil tussen los en vast stucwerk. Zachtjes kloppen met een staaf ijzer kan ook. Los stucwerk absoluut verwijderen, je krijgt er anders later echt gedonder mee. Gaten opvullen en als dat droog is, de eindlaag stuccen. Denk wel om voorstrijken.
4. Je kunt er tegenaan stuccen of je kunt ze verwijderen. Als je ze verwijderd heb je wel kans op scheuren als je dan stucwerk aanbrengt. Ik verwijder ze meestal en plak dan gaasband, en stuc dan tot het kozijn. Tussen kozijn en stucwerk kit ik dan af.
 

Kluskluns12

  • #3
Je bent een held! :)

Nog een paar aanvullende vragen. Voor het gemak hanteer ik dezelfde nummers.

3. Waarmee moet ik de gaten opvullen? Mortelcement? En moet ik op de randen van het gerepareerde gedeelte en de bestaande stuclaag dan nog gaasband aanbrengen?
4. Waarmee kit je ze af? Ik heb dit in gedachten: nu verwijderen, stucen tot het kozijn, afkitten, nieuw latje erop.

Gisteren heb ik de tegels in de badkamer verwijderd (wat een hels karwei). Een van de muren is drijfsteen; aan de achterkant ervan is het stucwerk volledig losgelaten. Deze muur wil ik eerst uitvlakken/egaliseren voordat ik het ga stucen. Ook met mortelcement?
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #4
3. Alleen als het in de badkamer is. In een slaapkamer of woonkamer kan je gaten gewoon opvullen met gips, bijv. roodband of goudband. Randen hoef je niet te gazen.
4. acryllaatkit

Badkamer idd uitvlakken met kalk cement mortel. bijv. 210w
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu