Plafond/vloer balken verstevigen met behoud van esthetiek.

Wooty

  • #1
Goedemiddag Allen,

Ik ben al door tientallen topics heen geploegd over het verstevigen van vloer balken echter kon ik toch niet helemaal vinden wat ik zocht. Vandaar dit bericht.

Ik ben ons 100 jarig huis grondig aan het verbouwen en nu zit ik met het volgende.

Plafond balken hangen wat door. (175x65mm hoh 75cm, overspanning 4 en 5,5 meter) dit is voelbaar als je van de korte overspanning naar de grote overspanning doorloopt. Opzich is dat niet heel erg voor ons.

Echter ga ik stroom en eventueel cv leidingen tegen het plafond aanleggen en probeer ik warmte/geluid isolatie zo dun mogelijk aan te brengen tussen de balken alvorens dit weer dicht te timmeren met schroten/planken voor het ouderwetse effect.

Door dit alles worden uiteraard de balken steeds minder hoog. Nu dacht ik twee problemen in 1 keer op te lossen door aan de onderzijde een nieuwe balk tegen de oude aan te lijmen/schroeven. Daarin hetzelfde ''klassieke'' randje te vrezen en het oude klassieke randje dicht te plamuren tussen de twee balken.


De vragen:
1. Het broertje, denkt dat het plamuur gaat scheuren, wat denken jullie?
2. Welk isolatie materiaal kiezen en welke dikte? Uiteraard hangt dit van de wensen af, we verkiezen zo dun mogelijk boven zo hoog mogelijke isolatiewaarde. Echter zit je door de leidingen zowieso al aan zo'n 4 cm.
3. Welke maat nieuwe balk kiezen?
4. Oude balken eerst kaal halen voor het lijmen?
5. Gewone houtlijm/ bruislijm?
6. Oude balken eerst ''recht'' stutten alvorens nieuwe balk te bevestigen?

Een plaatje bij het praatje:


Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen.
Goedeavond.
Wouter
 

Marcn88

  • #2
Balken opdikken met planken aan de zijkanten en in het midden uitvullen of ook plank op maken met het ingevreesde randje, alleen de overspanning is wel vrij groot voor hoh 75,kijk is in de balkenschuif hier op het forum
kwa isolatie zou je pir platen kunnen nemen, bij een geringe dikte al een aardige iso waarde.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Hoe hoog is het plafond ?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Er moet zeker wat gebeuren. Zolders bij oude huizen werden vaak niet zo intensief gebruikt als nu. Dus de balklaag was vaak zwaar onder de maat. Bij een overspanning van 4m kom je uit op een balk van 70x220 hoh600 en bij 5.5m al naar de 70x245 hoh300!

Opdikken kan aan de onderkant of bovenkant. Maar net waar je plek hebt en wat handig is.

Dat plan van opvullen met plamuur kan je beter laten varen. Opvullen met hout, of eraf zagen is beter.

Alternatief is een extra moerbalk eronder. Dan halveer je meteen de overspanning. Dat moet je wel voorleggen aan een constructeur. Wijzigingen aan draagconstructie zijn trouwens vergunningplichtig.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Bij mijn dochter hebben we een balk onder de bestaande balken geschroefd.
We hebben eerst de schroten onder de bestaande balken geschroefd en daarna de nieuwe balken eronder, scheelt veel werk omdat je anders de schroten tussen de balken pas moet make, nu kun je de schroten veel sneller bevestigen.
De balken heb ik bij een houthandel besteld en laten maken met het profiel van vroeger, kost veel minder dan hout van de bouwmarkt waar je zelf nog aan moet frezen en de kwaliteit is veel beter.
Laat de nieuwe balken even berekenen door een constructeur.
 

Wooty

  • #6
Goededag,

Bedankt voor de reacties.

Jan: Het plafond is 280 cm tot de vloerplanken van de 1e verdieping. We willen ook zo veel mogelijk hoogte behouden dus ik denk dat ik toch voor de arbeidsintensieve manier ga door alle schrootjes op maat te zagen.

Ijkenhout: Een moerbalk zie ik niet zitten vanwege de uitstraling en omdat deze zon 9 meter lang zou worden.

Ik denk dat ik inderdaad het plamuren helemaal zal moeten laten varen. Ik hou dan de volgende mogelijkheden over:

1. Planken aan weerzijde en een balk aan de onderzijde.
2. Een balk aan de onderzijde welke binnen de oude sierrand valt.
3. De sierranden van de oude balk afzagen en een nieuwe balk aan de onderzijde maken.



Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar optie 1 omdat ik denk daarmee de grootste sterkte win en minder intensief als optie 3 ivm het zagen.

Via de balkenschuif zal ik de dikte gaan bepalen.

Nu zit ik nog wel met het volgende:
4. Oude balken eerst kaal halen voor het lijmen?
5. Gewone houtlijm/ bruislijm?
6. Oude balken eerst ''recht'' stutten alvorens nieuwe balk te bevestigen?

Groeten
Wouter
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #7
4)Kijk in de gebruiksaanwijzing van de lijm, vaak wel.
5)Lijmen heeft alleen nut als hout volledig op elkaar aansluit. Witte houtlijm, D2, is net zo sterk als D4=bruislijm. Het vullend vermogen van bruislijm is zeer beperkt, je krijgt luchtbellen als de spleet te groot is, en die hebben geen sterkte. Er is wel lijm met een vullend vermogen, google maar.
6)Ja, maar met beleid.

Alternatief tussen alle balken een balk er tussenin leggen
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Nog even een vierde mogelijkheid ter vergelijk. De oude kraal opvullen met een lat. Dan een nieuwe balk eronder. Eventueel eerst de kraal rechthoekig frezen.

Het op hoogte horizontaal zagen lijkt me bijzonder lastige klus. Frezen is ook lastig.

Lijmen op verf werkt meestal niet optimaal. Met bruislijm gaat het beter, maar gebruik voor de zekerheid iets meer schroeven dan anders.

De balken eerst oplichten voordat je ze verstevigd (of tijdens). Dan dragen de nieuwe balken meteen. Je kan dit doen met bouwstempels.
 

Wooty

  • #9
Bedankt voor alle reacties en goede tips.
Zodra ik het heb uitgevoerd zal ik mijn bevindingen weer delen op dit forum.
gr wouter
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu