Vlonderschroeven losdraaien

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #1
Dom dom dom van mij. Ik heb in het voorjaar een prachtige zwevende hardhouten vlonder gemaakt.

Nu staat er schilderwerk op de planning en er zitten ongeveer 15 vlonderplanken vlak tegen het kozijn van de keuken aan. En helaas moet de onderdorpel goed geschilderd worden. daarvoor moeten de vlonderplanken weg want die zitten voor de onderkant van de onderdorpel.

Tijdens het maken van de vlonder heb ik wel eens een paar vlonderschroeven (Sp*x RVS) los moeten draaien maar bijna allemaal braken ze af tussen de beide schroefdraden op de schroef.

Hoe komt dat en en hoe krijg ik de schroeven van de in de weg liggende planken los?
 

De Bob

  • #2
Ja, het klopt wel dat rvs schroeven bij het losdraaien kunnen knappen, eerst een stukje verder draaien en dan terug wil wel eens helpen.

De andere schroeven losdraaien, en als ze ook knappen dan, of andere plekken kiezen bij het weer vast zetten, of de overgebleven afgebroken schroeven met een klein passend holpijp boortje uitboren en een iets grotere/langere schroef gebruiken.

De nieuwe schroeven voorboren en met vet erin draaien, of de torex vlonder schroeven gebruiken, ook met vet.
 
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
3
16
15
51

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu