12 gaten maken van 320mm

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #21
Je hoeft het toch niet uit te rekenen als je het ter plekke kan bepalen? Met wat rachels neem je zo de hoek over.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #22
Makkelijker was om eerst alles al op maat in elkaar te kunnen gaan lassen, ontroesten, behandelen en goed in de grondverf zetten.
Door alles ter plekke te moeten maken kan ik telkens maar een deel maken moet ik wachten tot de verf droog is, kan het dan plaatsen, wachten tot het beton is uitgehard en kan dan pas weer verder.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #23
Ben er ondertussen al wel achter dat op de kop lassen toch wel een specialisme op zich is.
Dus het zit aan elkaar maar mooi gelast is het zeker niet.


Nu alles in elkaar zit dus ook meteen de schop maar in de grond gezet en ruim 4 kuub zwartzand uitgegraven en net zoveel geel zand weer opgehaald.
Dus deze week toch ook maar de fysio even bezocht want ik kreeg het gevoel dat mijn tenen vrijwel onbereikbaar werden om er een sok omheen te krijgen. :?
Want na het zand moet dat ook aangestampt worden en moeten er tegels gelegd worden en dan moet mijn rug toch wat soepeler zijn om 60 x 60 tegels te kunnen leggen.

Probleem waar ik nu tegen aanloop is hoe maakt ik de hoek waar de tegels bij elkaar komen?

Omdat de hoek niet haaks is komen de tegels dus niet mooi tegen elkaar en verspringt dit.
Hoe kan ik dat zo netjes en strak mogelijk maken?
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #24


Even een foto van wat ik bedoel.
Leg ik de tegels die van links komen door tot aan de andere kant? (Met dat ik over de gehele lengte alles moet gaan zagen)
Leg ik de tegels die van onder komen door naar boven? (met zaagwerk waar de 2 bij elkaar komen met soms bijna onmogelijke hoeken)
Of leg ik alles in een hoek zoals als in de tekening? (met mogelijk kleine passtukjes)
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #25
1 zaaglijn van binnenhoek naar buitenhoek. Of 1 lijn door laten lopen (de langste) en de andere hierop afzagen.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #26
1 zaaglijn van de binnenhoek naar de hoek achter was ook mijn idee omdat ik dan het minste zaagwerk krijg. (wel het moeilijkste omdat het dan 1 rechte zaaglijn moet gaan worden)
Alleen krijg ik dan soms stukjes van 4 x 5 cm en dat krijg je natuurlijk nooit stevig.
Ga je op zo'n klein stukje staan of zet je er een poot van iets op dan staat die natuurlijk zo op de kop. Of zou ik die gewoon in het cement kunnen zetten zonder dat het knapt?
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #27
Of bij de aansluiting tegels van 30x30 en 15x30 toepassen. Dan kan je het zo maken dat die kleine stukjes aan een halve tegel vast zitten.
Wil je toch met grote tegels werken, dan de ene rij doorleggen tot de achterwand en de andere rij ertegen. Dan even uitmeten dat je niet met een klein stuk uitkomt. Dit geeft wel meer afval.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #28
Ik wil wel dezelfde tegels gebruiken zodat het een geheel wordt.
Daarnaast kunnen verschillende tegels ook verschillende diktes zijn terwijl ik nu alles vlak afgerijd heb op de dikte van deze tegels.

Dus denk dat ik ter plekke van de naad gewoon cement door het zandbed ga harken om deze zo te stabiliseren
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #29
Na een hele morgen en deel van de middag slijpen, zagen en bijwerken ligt dat stuk er nu ook in.

leg ik het touwtje wat nu links van de naad ligt op de naad dan zie je de naad niet meer.

Ik denk dat de buren wat minder blij met me zijn :x want ondanks dat ik met een nevel heb geprobeerd het stof te beperken trokken er toch soms hele wolken over de schutting. :denk:

Nu nog de betonbandjes er omheen en dan kan ik met de kap beginnen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #30
Dat ziet er erg netjes uit!

Heb je er ook een facetrandje aan geslepen? Dan wordt de naad nog iets strakker.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #31
Nee, het zijn gecoate tegels dus slijp je er een randje aan ddan zit daar geen coating en aangezien er straks de konijnenhokken op komen te staan moeten ze zo vloeistof dicht mogelijk zijn.
Maar ben ondertussen al weer verder, alle palen zijn nu mooi groen, alle balkdragers zitten er aan (sommigen zelf moeten maken ivm. de vreemde hoeken) en de liggers zijn op maat gemaakt en geschildert dus vanavond nog even alle balken er in schroeven en de eerst plaat er bovenop leggen.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #32

De eerste dakplaten liggen er op.


Ik heb de dakplaten eerst donker bruin geschildert en de liggers in licht eiken zodat ze mooi afsteken tegen de donkere achtergrond.
Morgen kijken of alle berekeningen en passen en meten goed is geweest om ook de hoek te kunnen voorzien van dakplaten.
waar ik nog een oplossing voor moet zien te vinden is dat de platen zijn voorzien van veer en groef maar dat zal in de hoek niet het geval zijn dus daar moet ik ze op een andere manier strak tegen elkaar zien te krijgen terwijl er wel verband in komt om het geheel stevig te krijgen.
Het dak voelt wel aardig stevig aan maar heb er voor de zekerheid toch maar even wat extra schroefstempels onder gezet bij het aanbrengen van de underlayment platen.
Omdat het morgen gaat regenen nu het dak eerst maar even in de verf gezet zodat het hout niet doorweekt wordt.
Morgen de 1e proef of alles ook blijft staan als er wat meer wind komt en dan het dak voorzien van membraamfolie en panlatten zodat de dakpanprofielen er op kunnen.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #33
Zaterdag en vandaag een dag vrij genomen om met het mooie weer toch een stuk verder te komen met het dak.

Dus dampdoorlatende folie aangebracht en onderaan een strook pdc folie aangebracht zodat het water wat van het dak komt de goot in moet en niet in aanraking met het hout kan komen.
Onder de folie ook meteen de 230V kabel aangebracht zodat ik ook geen gaten in de folie krijg waardoor het nog weer kan gaan lekken.
Panlatten er op en meteen de 1e dakpanplaten gelegd


waar ik echter tegenaan loop is de voorste hoek.
Ik moet het folie in de hoek insnijden om het mooi op het dak te krijgen maar die hoek is meteen ook de meest zwakke plek voor lekkage en houtrot omdat je zo'n binnenhoek niet geheel dicht kan krijgen.
Hoe kan ik dat voorkomen?

Mag ik daar gewoon meerdere lagen dampdoorlatende folie over elkaar leggen of moet ik dat zien te voorkomen en alleen de normale overlapping van goed 10 cm aanhouden.

Ik kan dus ook de folie in de hoek wegsnijden, in de hoek een stuk folie lichtjes vastlijmen (mijn nietapparaat slaat dwars door de folie vandaar de sproeilijm)en dan de 2 flappen aan de zijkant daar weer overheen leggen.
Alternatief is ook om een stuk pdc folie in de hoek te leggen en daar de dampdoorlatende folie overheen.
Maar wat is de beste oplossing?
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #34
Een kilgoot eronder van zink of zetwerk?
Hoe werk je de nok en de hoekkeper/ buitenhoek af, met zetwerk?
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #35
Voor de buitenhoeken heb ik polyester profielen die 10 cm over de platen heen vallen, maar zoiets werkt natuurlijk niet met een binnehoek omdat de profielen op de golven blijven liggen en het water er dus makkelijk achter kan lopen.
Een kilgoot was ook mijn gedachte maar ik heb slechts 2 cm diepte, (de dikte van de panlat) dus dat wordt weinig goot.
Vandaar de vraag kan ik de dampdoorlatende folie in een aantal lagen aanbrengen en daarover nog een laag pdc folie wat als kilgoot gaat dienen?
Of kan het hout dan niet ademen (blijft aan de onderkant wel open) en loop je dan een groter risico op houtrot ?
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #36
Die 2 cm is voldoende, aan de zijkanten zit een opstaande rand waar het water niet overheen kan.

Opening tussen de pannen wel zo groot laten dat je de goot kunt schoonmaken.
Er zijn ook kilgoten op rol verkrijgbaar, maar dat kan je ook van epdm maken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu