Trap

Joerai

  • #1
Dag!

Ik wil een trap gaan maken in een bestaande hal, deze is ca 100 cm breed, zou hem dan dus van muur tot muur willen maken.

De achterkant van de trap komt niet in het zicht dus die afwerking is niet belangrijk. Kan ik dan ook de treden aan de trapbomen maken mbv klossen, waar ik dan ook direct de stootborden aan kan bevestigen?

Ik lees op internet alleen maar over frezen, maar omdat het een dichte trap moeten worden zonder zicht op de achterkant lijkt me dit een stuk makkelijker.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Een soort van trap op keepbomen. Dat kan zeker. Zorg dat je het goed uitvoert, zodat de trap niet gaat kraken.

Zorg bij treden van 1m breed ervoor dat ze dik genoeg zijn of een extra ondersteuning in het midden.
 

Joerai

  • #3
Dat is goed om te lezen. Was dit topic helemaal vergeten maar de hal is nu leeg dus kan langzaam aan gaan beginnen aan de nieuwe trap!

In mijn geval zouden het dan geen keepbomen worden maar gewone trapbomen waar ik te treden blind van onderuit tussen wil schroeven dmv klossen die aan de trapbomen vast zitten. Is het verstandig om dit geheel te verlijmen?

De stootborden kan ik aan de klossen schroeven en in de onderliggende traptrede, maar krijg ik dan geen gekraak?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik vermoed dat op klossen een iets groter risico geeft op kraken. Maar het valt te proberen. Wat voor afmetingen hout had je in gedachte?

Het belangrijkste tegen kraken blijft het (een beetje) rond schaven van het stootbord.
 

Joerai

  • #5
Ik heb in een eerder huis traptreden vervangen met 40mm vuren met weinig noesten. Ik had bedacht om dat weer te gebruiken, en voor de stootbordn leek multiplex me het meest logisch!?

Dat rond schaven moet op de plek waar het stootbord de onderkant van de treden raakt? Krijg je dan geen lelijke guur in het zicht?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Je spant de tree iets op (in het midden). Bij een nieuwe trap frees je het stootbord in. Bij naderhand gemonteerde stootbord monteer je er een latje achter.

Stootbord kan van 12mm multiplex.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu