Plaatfundering

Gommer

  • #1


Er is al veel geschreven over plaatfundering zonder vorstrand, maar ik blijf die vorstrand onhandig vinden.
Voor een houten aanbouw met plat dak aan onze woning wil ik een geïsoleerde plaatfundering toepassen. Zie tekening.
Aan de binnenkant van de bekisting plaats ik eveneens 10 cm XPS-platen tot 50 cm diepte. Daarbinnen leg ik op het zand (uiteraard leg ik de plaat op op zandgrond) 10 cm vulzand en vervolgens 10 cm XPS-platen.
De XPS-platen zijn vochtdicht zodat plastic folie niet nodig is. Daarop leg ik betonnen stenen met een wapeningsnet over het hele vlak en een extra wapeningsstrook op 10 cm hoogte langs de randen. Dan laat ik de bak volgieten met 20 cm beton.
Op de beton komt 4 cm PIR. Daar prik ik mijn vloerverwarming in vast, waarna er een laag van 6 cm anhydriet overheen komt.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Wat is precies je vraag?

Op de één of andere wijze had je topic geen titel, die heb ik er aan toegevoegd.
 

Gommer

  • #3
De vraag is of ik met deze constructie de noodzaak van een betonnen vorstrand kan omzeilen en dus de (geïsoleerde)betonnen fundering in één keer kan gieten.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu