Klapperende waterleiding alleen bovenverdiepingen

Norberto

  • #1
Ik heb eigenlijk al heel lang een klapperende waterleiding op zowel de 1e verdieping als de zolderetage.
Bij het opendraaien van de koudwaterkraan (niet de warme) en dan snel weer dichtdraaien klappert er ergens een leiding een aantal keer flink na.

Dit is bij alle kranen en wc, wasmachine etc. op de 1e en zolder maar niet op de begane grond waar ook vaatvasser etc. staat.

Wat nog het meest gekke is, is dat de waterleiding boven een eigen leven leidt, hij klappert vaak terwijl er niets aan staat en ik heb geen directe buren.

Het geluid lijkt uit de koof van de badkamer te komen, waar alle leidingen lopen, maar het gekke is, waarom hoor je daar niets als je beneden ergens een kraan open zet?

Iemand een idee wat ik nog kan proberen, badkamer openbreken is niet echt een optie.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Loopt de waterleiding door een koof ?

Als de leiding klappert als er geen water gebruikt wordt kan dit ook van buiten komen, feit blijft dat de leidingen binnen ergens niet goed gebeugeld is.
 

Norberto

  • #3
De leiding loopt inderdaad door een koof. Hoe bedoel je dat het van buiten kan komen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Door drukverschillen in de dienstleiding.

Het geklapper als u zelf de kraan gebruikt komt niet van buiten maar de oorzaak zal hetzelfde zijn n.l. niet goed gebeugelde leidingen.
 

Norberto

  • #5
Maar als er via de benedenverdieping, bijv. de vaatwasser, geen drukverschil optreed, hoe kan dit?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Zoals eerder geschreven, dat kan ontstaan door drukstoten in de leidingen buiten.
 

Norberto

  • #7
Wat ik bedoelde te zeggen is, waarom zijn drukstoten van buiten wellicht wel hoorbaar, maar van de benedenverdieping niet? Oftewel, vaatwasser, wc doortrekken, auto wassen etc. ?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
De stroomrichting van het water beneden komt niet bij de leiding boven, het water dat boven getapt wordt heeft de stroomrichting wel via beneden, andere verklaring heb ik niet.
Het is een kwestie van zoeken om te vinden waar het probleem zit, laat iemand luisteren bij de leidingen terwijl iemand anders de kraan snel dicht draait.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu