Plan Waterleidingen Renovatiewoning

Tobiass

  • #1
Beste mede klussers,

Op het moment ben ik bezig om mijn arbeiderswoning uit 1910 helemaal te renoveren. Dat betekent dat alles er uit is gegaan en ik langzaam weer kan gaan beginnen met het opbouwen.

Ook alle waterleidingen zijn weg, en de heren van het waterbedrijf hebben vorige week mooi mijn nieuwe meter boven de grond aangesloten en heb ik nu een binnenkomst van 3/4".

Voor de waterverdeling na de meter heb ik op dit moment 2 ideeën en kom er nog niet helemaal uit welke het beste zou zijn. Daarom hoop ik dat jullie als ervaren klussers mij hier wat sturing in kunnen bieden.
Bij beiden opties ben ik van plan om Uponor te gebruiken met perskoppelingen.

Manier 1:
Na de watermeter maak ik gebruik van een sanitairverdeler. Deze gaat van 3/4" naar 4 x 15 mm, en de optie is er om aan het einde van de verdeler weer met 3/4" verder te gaan.
Vanaf de verdeler zou ik het volgende doen:
1x 15 mm naar wc + wasbak
1x 15 mm naar keuken voor wasbak en vaatwasser
1x 15 mm naar wasmachine
1x 15 mm naar badkamer

De 3/4" die ik kan doortrekken zou ik dan naar de boiler leggen (naast de badkamer) of als hier aangegeven wordt dat dat net zo goed kan met 15 mm, dan zou ik de boiler aansluiten op de 15 mm van de badkamer.

Het grote voordeel van deze optie in mijn ogen is dat ik maar heel weinig splitsingen heb. En deze allemaal boven de grond kan doen op een plek waar ik later altijd nog bij kan.

Manier 2:
Ik ga na de watermeter verder met een 3/4" en tak elke keer af met een 15 mm als ik langs de wc, de keuken, de wasmachine en de badkamer kom. En eindig de 3/4" bij/in de boiler.

Het nadeel van deze optie vindt ik dat ik veel afsplitsingen heb die ook onder de grond komen (wordt later vol gestort). Het voordeel is dat ik minder meters slang nodig heb, maar ik heb al gezien dat de koppelingen over het algemeen duurder zijn dan de slangen zelf.


Voor het idee nog zoveel mogelijk extra info:

Afstand van meter tot wc+wasbak +/- 3m
Afstand van meter tot keuken +/- 8m
Afstand van meter tot wasmachine +/- 12m
Afstand van meter tot badkamer +/- 12m
Afstand van meter tot boiler +/- 12m

Van de boiler, elektrisch (want ga van het gas af) (waarschijnlijk wordt het een 150 liter) ben ik van plan om een 15 mm te leggen naar de keuken (zo'n 7 m) en 3/4" naar de badkamer, waar een wiesbaden 20cm stortdouche komt.

Graag hoor ik van de ervaren klussers welke manier zij adviseren en waarom, en of de rest goed is uitgedacht.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Groet,
Tobias
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu