1x gronden 1x lakken?

Superkees

  • #1
Ik heb afgelopen maanden een deel van mijn huis geschilderd. Huis is in 2012 gebouwd, dus dit is de eerste keer. Wat ik heb gedaan is schuren, lakken, licht opschuren en nog een keer lakken.

Nu hoor ik echter van twee kanten dat professionele schilders tegenwoordig één laag grond verf (op kleur gemengd) aanbrengen en dan 1x aflakken.

Weet iemand daar meer van te vertellen. Van 1 bron begrijp ik dat het een betere hechting geeft. Dat zal best, maar op mijn dure potten verf staat een levensduur van 8 tot 10 jaar. Wordt de levensduur niet negatief beïnvloed met een dergelijke werkwijze?
 

De Bob

  • #2
Als er geen kale plekken zijn ontstaan door het schuren en/of slijtage, volstaat ontvetten, licht op schuren en 1 a 2 keer aflakken met tussen schuren

Heeft u wel kale plekken dan deze eerst voorgronden.

Als een verf lang staat gaat de droging wat achteruit, mede doordat het weinig siccatief wat er in zit {zorgt voor een snellere droging} in de verf wat verloren gaat, het droogt wel, maar het duurt wat langer.
 

Superkees

  • #3
Helaas geen antwoord op mijn vraag. Die is wat de voor en nadelen zijn van 1x grond en 1x lakken in plaats van 2x lakken.

Uit een ouder bericht:
Het reguliere systeem voor houtwerk buiten is in uw geval NHD06 ( dit staat voor NieuwHout Dekkend ) en 06 verwijst naar de werkwijze :
- Opzuiveren
- Reinigen en geheel schuren
- Aanbrengen van 1 laag grondverf
- Plaatselijk uitstoppen ( schroefgaten / naden e.d. )
- Aanbrengen van 1 laag grondverf en 1 laag dekverf OF 2 lagen dekverf.
https://www.klusidee.nl/Forum/topic/4-lagen-3x-gronden-1x-aflakken-of-2x-gronden-2x-aflakken.46666/
Het gaat dus om die laatste regel. Blijkbaar heeft 1x gronden en 1x lakken voordelen. In ieder geval is grondverf goedkoper en heeft het een betere hechting. Maar verder? Zijn er nadelen?
 

De Bob

  • #4
Geen nadelen, en een voordeel is de prijs, maar kwaliteit kost altijd wat meer, maar na de eerste laklaag tussen schuren en dan de tweede laklaag aanbrengen, dan heeft u een betere laagdikte van de toplaag.

grondverf is ook niet waterdicht.

Het tussen schuren zorgt al voor de hechting van de tweede laag, daar is geen grondverf voor nodig als er geen kale plekken zijn.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu