Flexibele kunststof leiding CV op muur?

Kaneelschep

  • #1
Hoi.

Ik ben bijna zo ver om onze cv te vervangen in ons huis in Hongarije.
Is 30 jaar een open systeem geweest met gasketel en grote houtbrander eraan gekoppeld, dus ga ervan uit dat de pijpen goed verroest zijn en ik wil geen nieuwe cv ketel aan roestige buizen hangen.
Daarbij is het echt een zooitje met buizen zo dik als mijn arm.

De knelkoppeling icm stalen buis in 15mm/22mm is hier nog niet zo doorgedrongen, vaak alleen op bestelling te krijgen en dus duur.

Ze deden hier dus altijd gewoon dikke stalen buizen lassen zoals wij hebben.
En pas onlangs is men hier aan gesoldeerd koper begonnen.
Dat leek mij wat gortig. Ook hier is koper duur.

Dus ik zat te denken aan flexibele kunststof buis.
Veel minder koppelingen en buigwerk.
Ik kom echter eigenlijk alleen maar tegen dat men dit in de muur wil stoppen.
Is dat voor het oog? Of voor de isolatie?
Met 70cent de meter zou het mij op de muur niet uitmaken. ;) Ik verf er wel overheen..

En is het dan aan te raden om de perskoppelingen te gebruiken? Of de knelkoppelingen.
Die knelkoppelingen voor kunststof buis gebruiken ze hier trouwens gek genoeg wel veel. Maar dan voor de waterleiding. Zijn bij elke bouwwinkel te koop.
 

Onderhoudsmonteur

  • #2
TIP: monteer wel een "vuilfilter" onder de ketel als je de leidingen op het oude systeem aansluit, dit voorkomt in de toekomst veel problemen met je CV-ketel.
 

Kaneelschep

  • #3
Als je goed leest, lees je dat ik juist niks aan het oude systeem aansluit.

Ik wil de buizen naar de radiators vervangen met kunststof leidingen voor ik een nieuwe cv-ketel laat plaatsen.
En vraag me af of ik die kunststof leidingen ook gewoon op de muur kan plaatsen.
Of dat er een reden is dat iedereen ze in de muur stopt.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #4
Voor zichtwerk zijn flexibele leidingen minder geschikt. Probeer ze maar eens strak te monteren. Ook is het kwetsbaarder dan een stalen leiding.
 

Kaneelschep

  • #5
Maar het is puur een esthetisch iets dus?

Ik heb ze in een vakantiehuisje ook op de muur voor de waterleiding. Zit best recht naast elkaar op de muur in van die houders geklikt.
Stoort me helemaal niks.
 

Kaneelschep

  • #6
Het lijkt erop dat het dus een puur etstetisch iets is om de flex buizen in bijv muur of vloer weg te werken.
In dat geval wil ik ze graag gewoon op de muur plaatsen in de plaats van de oude buizen.

En nog iets.
Welke maten zou ik aanhouden?
Ik dacht 16mm buiten/12mm binnen voor naar de radiatoren.
Hoofdbuizen van 26mm met 20mm binnenmaat.

Het is best een straight forward klusje.
Alle buizen zijn al redelijk op de meest logische plek.
5 hoofdbuizen door de kelder naar de hoeken en dan naar boven. Met de kleinere aftakkingen voor naar de radiatoren.
 

Marcn88

  • #7
Idd het is puur estetisch als u met de leidingen in t zicht kunt leven is opbouw geen probleem,de hoofdleiding 25/26mm is prima met elke radiator afzonderlijk met 16 mm afgetakt hoewel het soms voordeliger/makkelijker is om een radiator verdeler te plaatsen en hier vanaf naar elke radiator te gaan met 2 x 16mm denk ook aan het inregelen van de installatie :cool: :cool:
 

Kaneelschep

  • #8
Top! :) fijn om bevestiging te krijgen.
Dan gebruik ik dat. Veel goedkoper en gemakkelijker.

Ik ben even op zoek geweest naar die verdelers waar je hebt over hebt, maar kan niet vinden wat je bedoelt.
Is dat om ipv 2 koppelingen per radiator maar 1 verdeler te hoeven gebruiken?

Ik heb hier de cv-ketel op begane grond. Soort drive in woning verhaal.
Van cv-ketel lopen langs plafond 4 hoofdleidingen naar alle 4 hoeken en dan door vloer naar 1e verdieping. Die maak ik allen 25/26mm.
Onderweg naar die hoeken hebben er 2, 3 korte aftakkingen door de vloer waar op de 1e verdieping meteen alleen een radiator is. Die aftakkingen maak ik 16mm aan de 25/26buis.

Die 4 hoofdleidingen hebben op 1e verdieping een radiator, die met 16 aan de 25/26 komen.
3 ervan gaan dan door naar 2e verdieping voor nog 1 radiator per stuk. Die stukken wil ik 16mm maken.
1 heeft boven meerdere radiatoren. Die wil ik 25/26 tot verdeling naar radiators op 2e verd. Vandaar 16 naar radiatoren.
vrij straight forward allemaal.
 

Kaneelschep

  • #9
Vandaag begonnen met oude leidingen weghalen. Het begon met een paar meter 40mm binnenmaat. Dan een hele hoop 34mm. iets van 50meter. Dan nog een meter of 50, 26mm. En nog wat 20mm bij de radiatoren.

Wordt vervangen met 80meter 26mm buiten/20mm binnen en 50meter 16/12mm of 18mm/14mm.

Gaat dus van ong. 300 350liter naar ong. 120 tot 140l.
Stuk beter.

Ik dacht daarom aan een drukvat van 18l met voordruk van 1 bar aangezien het beneden hangt. Water is al vlakbij om te vullen.

Dit hang ik aan de oude ketel, aangezien als het een bestaande situatie is, de cvman die de nieuwe ketel op komt hangen dan geen nieuw plan hoeft te laten goedkeuren.

Plus dat we dan nog steeds verwarming hebben mocht de goede man opeens geen tijd hebben.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu