Overgang dikwandig pijp lekt

Grundlichkeit

  • #1
Hallo,

ik ben mijn badkamer aan het verbouwen. Achter een voorzetwand kwam ik deze leidingen tegen.



Er komen dikwandige pijpen vanuit een andere kamer naar binnen. In een eerdere verbouwing zijn deze blijkbaar afgezaagd, en is er een overgang met knelfittingen gemaakt (Er staat "VSH -22 SUPER EN1254" op. En ja, ze hebben ook nog Teflon tape erbij gedaan :roll: ). Daarop zaten dunwandige buizen, welke ik nu met alupex heb vervangen.

Vooral die rechte pijp zat helemaal onder de roest, maar alles achter die voorzetwand was vochtig, dus niet onverwacht. Ik heb de roest verwijderd, en in de primer gezet.

Helaas lekt de rechte knelfitting. Niet veel, maar net genoeg dat er een druppeltje onder blijft zitten.

Mijn vraag is hoe ik dit kan oplossen. Het moet allemaal weer achter een vorzetwand verdwijnen, dus ik moet er wel zeker van zijn.
De linker fitting heeft blijbaar nooit gelekt, dus in principe kan dit blijven zitten. Maar de rechter pijp was zo verroest, dat er nooit meer en knelfitting dicht zal blijven als ik hem wat verder af zaag.

Het liefst zou ik de hele pijp uit de draadfitting schroeven, en door een puntstuk vervangen, zodat de PEX daar rechtstreeks op kan.
Ik weet alleen niet, of ik dit nog los krijg. Ik las al: opwarmen, en met twee waterpomptangen draaien. Ik zal de pijp wel heel kort moeten afzagen, omdat ik hem anders niet kan draaien.
Als dit niet lukt: Voorzichtig de draadfitting doorzagen, en een niewe fitting+puntstuk op de pijp schroeven.

Enige tips? De pijpen hebben trouwens ongeveer 17mm doorsnede. De alupex buizen zijn van multi-fit, met multi-fit fittingen.

Alvast bedankt,
Jan
 

Freekcv

  • #2
Gewoon de slangen aanleggen naar de aangrenzende ruimte. En uit 1 stuk
 

Grundlichkeit

  • #3
Bedankt Freekcv,

die optie had ik nog niet bedacht. Dan kan ik altijd nog bij de fittingen. Is wel wat meer werk (achter de muur lopen de leidingen achter een radiator langs). Maar hoe maak ik de overgang dan? Weer met een knelfitting, of draad laten snijden?

Mijn voorkeur is op dit moment, de sok door een schroefbuis te vervangen (zoals hier beschreven: https://www.klusidee.nl/Forum/topic...exibele-leiding-koppelen-oude-leiding.112414/ ). Dan kan ik de bestaande draad gebruiken (wel met hennep en fitterskit).
 

Grundlichkeit

  • #4
Nog een vraag, zodat ik zeker de juiste spullen koop voordat ik het systeem weer leeg laat lopen.

Ik wil dus de hele pijp naar de aangrenzende ruimte vervangen, zodat ik geen koppeling in de voorzetwand nodig heb (zoals door Freekcv voorgesteld).

Dit is de situatie van de toevoer:


En van de terugvoer:


Allebei takken dus van een T-stuk af, waarin een sort knie met wartelmoer zit. Dat zou kunnen blijven zitten. Bij de afvoer is de pijp rechtstreeks daar in geschroefd, dit kan ik door een puntstuk 3/8 BU op 15mm knel vervangen, toch?

Bij de toevoor zit er nog een verbindingsstuk van ijzer tussen de pijp en het knie, iemand een idee hoezo? Pijp te kort geweest?

Alvast bedankt,
Jan
 

Grundlichkeit

  • #5
Opgelost zoals boven beschreven. Was opzich nog niet eens moeilijk.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu