Terras aanleggen, oude eruit nieuwe er op?

Lesley775

  • #1
Goedenavond,

ik heb in mijn achtertuin nu (volgens de buren al 5 jaar) een mooi recht terras liggen, deze wil ik vervangen voor andere tegels.

Als ik de oude tegels eruit haal en hier netjes zand ligt hoef ik dit toch niet los te maken en weer aan te trillen? Ik dacht dan zand er over heen te strooien en deze uit te reien en dan de nieuwe tegels er op te leggen. voegen met damzand en klaar. (en natuurlijk de opsluitbanden in te graven.)

Klopt dit? of moet ik echt het zand losharken, nieuw zand erop en aantrillen enz enz...

dankje voor de hulp
Lesley
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #3
Dat klopt wel maar de grootste kunst is dan om het zandbed niet om te woelen met het er uit halen van de oude tegels en het aanbrengen van zand en uitreien.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #4
De nieuw aan te brengen laag zand gewoon aantrillen. Een trilplaat huur je al voor 2 tientjes. Maximaal 5 cm zand per keer aanbrengen en aantrillen. Breng je echter maar 1 of 2 cm aan dan is aanlopen en afreien voldoende, mits het oude zandbed intact is gebleven.

Het oude zandbed zeker niet los maken. Dat is het precies het tegenovergestelde van wat je juist wil hebben, namelijk een stevig zandbed.

Wat bedoel je met opsluitbanden ingraven? Zijn de huidige te laag na ophanging van het zandbed of ga je ze ook vervangen?

PS: het is geen damzand maar dansand.
 

Lesley775

  • #5
BertPleizier,

Er zitten nu geen banden, vandaar dat ik ze wel ga ingraven. Dansand, okay, ik ga het onthouden.

en bedankt voor de info.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #6
Plaats eerst de opsluiting en tril daarna het zandbed aan. En hou met het maken van de opsluiting alvast rekening met de maten van de stenen, zodat u precies met een hele of halve uitkomt. Niets is lelijker dan een passtukje van niks.

En vergeet het afschot niet: in ieder geval weg van het huis en 1 cm per strekkende meter bestrating af laten lopen.
 

KlusMonique

  • #7
Ik zie niet voor me hoe je het afschot krijgt. Want als ik ga reien, dan wordt het allemaal even vlak. Maar je wilt juist dat het afloopt, maar toch ook gelijk is over de andere linie.

Situatie:
Oprit van 5x3m, ene kant zijgevel huis, andere kant gras.
Afschot over de breedte van 3 meter richting het gras, dus 3 cm lager dan bij het huis.

Hoe ga ik dit afschot doen?

Groet, Monique
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #8
Vreselijk simpel: schuin (dus met de 3 cm afschot) afreien. Dan is het vlak en dus recht (dat is wat anders dan waterpas) en onder afschot.

Leg een rechte lat in het aangetrilde andbed langs de gevel en een andere lat in het zandbed langs het gras maar dan 3 cm lager. De latten zelf moeten waterpas liggen. Houd er rekening mee dat bovenkant zandbed = onderkant steen / tegel.

Met een afreilat over beide latten schrapen en je afschot is gerealiseerd en alles is vlak. Uiteraard kun je in het midden ook nog een lat leggen als je afreilat te kort is. Deze middelste lat ligt in het midden dus ook de helft van het afschot (= 1,5 cm) nemen.

Na afreien de latten verwijderen, ruimtes van de latten opvullen met zand en de stenen leggen.
 

De Bob

  • #9
Heeft u in de huidige situatie last van wateroverlast gehad ? (I.v.m. Afschot)
 

KlusMonique

  • #10
@BertPlezier
Story of my life: moeilijk denken :roll:

Simpel idd op deze manier, vanaf de gevel naar het gras reien (ik zag de afreilat in de lengte-richting voor me), top, dankje!

@De Bob
Er liggen nu al tegels (grindtegels) idd, daar nooit wateroverlast mee gehad eigenlijk...

----

Want nu ik er verder over nadenk.... na de oprit begint het terras (waar ik 4 cm dikke tegels wil leggen,zoals nu ook), de oprit gaat dus over in het terras, wat doorloopt de hoek om (=achtergevel). Dus met het terrasgedeelte ook rekening houden met het afschot vanaf de gevel. Dan lijkt me het afschot in een waaiervorm vanaf de hoek van de zij- en achtergevel. Ik zal wel weet te moeilijk denken :lol:
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #11
Tegen een gevel liggen de stenen altijd op het hoogste niveau: anders loopt het water richting je huis en je wilt water juist van je huis afvoeren.

En u kunt afreien van de gevel richting het gras, maar ook in de lengterichting (dus langs de gevel). Als het zandbed bij het gras maar 3 cm lager ligt dan ik de gevel.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu