Kan een kabel van een wcd op spies in de grond?

Danvis

  • #1
Hallo,

Ik heb in onze tuin een goede grijze buitenkabel liggen, hierop wil ik buitenspotjes op aansluiten. Dit wil ik doen dmv grondmoffen->wcd op spies->spotjes met geaarde stekker.

Nu is mijn vraag of de kabel van de wcd op spies in de grond mag liggen? Ik wil deze nl aansluiten in de grondmof (stekker afknippen).
Ook wil ik van een aantal spots de stekker afknippen en ook in de grondmof aansluiten, waardoor ook hiervan de kabel van de spotjes in de grond komen te liggen, zelfde kwestie denk ik?
Bedankt voor de reacties.
 

Bham

  • #2
Dergelijke WCD's zijn meestal voorzien van een neopreen kabel. Deze mogen in ieder geval niet in de grond gebruikt worden, daar is YMvK-as grondkabel voor.

Je kan de neopreen kabel vervangen door grondkabel. Dit is wat stugger, maar wel zo veilig. Deze kun je vervolgens onder de grond met een gietmof verbinden.

De makkelijke maar niet perse correcte oplossing is om een slagvaste 3/4 buis te voorzien vanaf de WCD tot de gietmof. Je hebt gietmoffen waar een wartel op kan om de buis vast te zetten.
 

Danvis

  • #3
Bedankt voor je reactie. Is bovenstaande voor de veiligheid voor als je bv met een spa er doorheen steek of is de buis voor storingen tegen te gaan?

Andere kabel er op aansluiten is lastig omdat je de wcd niet makkelijk open krijgt.
 

Bham

  • #4
Het beschermd inderdaad tegen doorsteken. Daarnaast kunnen ongedierte en wortels de kabel beschadigen of kan hij aangetast raken omdat hij niet gemaakt is voor ondergrondse toepassing.

Vergeet ook niet voldoende diep te leggen, een cm of 50 is aan te raden. Ik heb bijvoorbeeld eens een buurman horen schelden nadat hij zijn nieuwe verticuteermachine door de kabels had gehaald.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu