Lekkage langs zink en boeiboord

BOCAl

  • #1
Beste Mede klussers,

Ik heb een ernstig vermoeden dat er bij hevige regen en veel wind water tussen het zink van de dak afwerking en het boeiboord slaat.

Dat heeft geresulteerd in barsten in 3 verticale delen van het houtwerk van de ondergelegen raam / deur partij aan de binnenkant waaruit al een paar jaar bij zulk heftig weer wat water druppelt.

De horizontale delen zijn in orde en binnen is verder nergens ooit iets van sporen / lekkage te zien geweest.

Ik ga de partij aan de buitenkant een jaarlijkse verfbeurt geven en wil het probleem meteen gaan aanpakken.

Kan ik die spleet tussen zink en boeiboord dichtkitten?

Of het zink met 2 a 3 nagels dichter op het boeiboord nagelen?

Tips en advies zijn als altijd welkom.


 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik loop al een paar jaar mee en ik heb daar nog nooit van gehoord. Waar ik aan denk, het afschot van de zinkendeklijst ligt verkeerd. De lijst moet zo ontworpen en gemonteerd worden dat het water wat op die lijst valt naar het dak afwaterd, zodat er aan de voorkant van de lijst, de kraal nauwelijks water komt.
 

BOCAl

  • #3
Dank voor de reactie.

Mijn vermoeden / ervaring is dat bij veel regen en harde wind op die kant (die hadden we hier zeer zeker gisteren, het slaat er dan met kracht tegen) er water tussen die spleet wordt geperst en uiteindelijk bovenop de raampartij sijpelt met de barsten en druppels als gevolg.

Het door jou geopperde bovengenoemde kan natuurlijk ook zeker mede / de oorzaak zijn alleen is dat zink loshalen / vervangen voor mij (zeker nu nog) geen optie.

Als gezien bovengenoemde het vaster zetten (en daardoor nog minder hellend maken) van het zink geen optie is blijft voor mij de vraag of het kwaad kan die spleet definitief dicht te kitten.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Quoten van berichten die er vlak boven staan is overbodig op Klusidee, quote verwijderd.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Die naad mag niet dicht gekit worden, want die is nodig voor ventilatie. Plaats eens een detail foto hoe de kraal aansluit op het boeiboord.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Je gelooft toch niet dat er op dat deel van de deklijkst zoveel water kan vallen dat er bij jouw binnen lekkage ontstaat.
Maak anders eens een foto van de deklijst maar dan genomen op het dak.
Vanaf het dakvlak onder de deklijst doorblazen daar heb ik wel van gehoord.
 

BOCAl

  • #7
Ik heb vanavond de situatie nog eens heel goed bekeken.

Het lijkt erop dat water onder het zink inderdaad niet zo gemakkelijk naar binnen kan komen, het boeiboord zit vrij hoog onder de rand van het zink.

Al moet ik wel zeggen dat met de hoosbuien en sterke wind zoals gisteren het echt lijkt of er iemand met een krachtige water spuit de raamwand (en dus ook het zink / boeiboord) onder handen neemt.

Ik ontdekte ook een aantal horizontale scheurtjes bij de aansluiting van de raamwand en de muur en twee kleine scheurtjes in het houtwerk.

En ook dat op een aantal plekken de verf iets vanaf het glas wijkt.

Inwatering in het hout via die plekken zou dus ook (zeker) een oorzaak kunnen zijn.

Twee jaar terug heb ik de raamwand helemaal opnieuw geschilderd en dus ook de aansluitingen op het glas opnieuw gekit en geschilderd maar nu lijkt het erop dat ze op een aantal plekken dus toch niet meer aansluiten en (een heel klein beetje/ minimaal) openstaan.

Dat verklaart ook dat er de laatste maanden steevast op 2 plekken na hevige regen er een plasje water ligt en ik had al een vermoeden dat er daar iets niet goed was / is met de afdichting onderaan het raam/ glas.

Het water lijkt echt vanaf buiten onder het glas, stopverf en kit door naar binnen te sijpelen.

Die overgangen goed afkitten vind ik altijd een hele opgave.

De stopverf is nog oké van wat ik kan zien en ik heb volgens mij de juiste kit (beglazing) gebruikt om de aansluiting stopverf en glas af te kitten.

Maar dat moet dus op sommige plekken over, de gebruikte kit (en dus ook de verf) hecht dus niet genoeg aan het glas.

Overigens speelt het probleem al langere tijd, ik had gehoopt dat met het schilderwerk van twee jaar terug het probleem voorbij zou zijn.

Ook wil ik nog vermelden dat het houtwerk en ook waar al jaren dus de barsten in het hout zitten nog echt keihard is.
 

BOCAl

  • #8
IJkenhout,

Daarom heb ik de spleet ook altijd open gelaten.
 

BOCAl

  • #9
Het gaat erom dat water van voren naar binnen wordt geblazen tussen het zink en het boeiboord.

Bij de heftige buien zoals we gisteren hadden is dat echt (nog steeds) zeer zeker denkbaar.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Het zou de eerste keer zijn dat ik hoor dat er water onder de kraal door gaat.

Verwijder alle stopverf, oude kit en de ruiten, maak de kozijnen schoon en schuur ze, zet ze opnieuw in de grondverf en plaats de ruiten daarna met behulp van celband en gebruik dan een goede kit om de ruiten weer af te kitten.
Gebruik geen siliconenkit.
 

BOCAl

  • #11
Dank voor de reactie.

Ik heb zonet in het donker met een felle zaklamp van binnen naar buiten gekeken naar de horizontale kit randen aan de onderkanten van de ramen.

Het is duidelijk dat er water achter die kit randen kruipt en uiteindelijk aan de binnenkant op een aantal plaatsen naar buiten drupt en/of in het hout trekt waardoor het barst en er druppels uit druppen.

De capillaire werking van hele kleine spleetjes is daarmee weer bewezen.

Om van de de hele raampartij alle ruiten los te gaan halen en opnieuw te plaatsen is voor mij geen optie, ik vermoed sowieso dat 2 grote oude ruiten met een ronding bovenaan dat proces zeker niet gaan overleven.

Het zal dus een kwestie zijn / worden de slechte lekkende stukken te vervangen / dicht te kitten maar dan met de juiste kit.

En daarna de hele raam / deurpartij / wand weer te schilderen.

Kortom : werk aan de winkel voordat de winter komt.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
Een forum kan goud waard zijn. :wink:
Waarschijnlijk heb je het probleem bij de kop gepakt.
Succes met deze klus.
 

BOCAl

  • #13
Zeker weten!

Het is fijn dat er zoveel te vinden is op internet.

Zo ook een forum als dit! :prima:


N.B. het regent nu flink en op 4 plekken zie ik het nu druppen, daarmee is dus bewezen dat de kit randen rondom de ramen (op die plekken) dus lek zijn. / niet goed afdichten.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu