Deurwieltjes kas soepel laten draaien

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #1
Ik ben mijn tuinkas van 30 jaar oud aan het opknappen. Het gehele aluminium frame is schoongespoten, ik heb alle raamrubbers vervangen en het glas is ook vernieuwd.

Als laatste is de deur aan de beurt. Deze rolt met 2 kunststof wieltjes in een rail boven de “ingang
 

De Bob

  • #2
Bij de bouwmarkt is klein pijp materiaal te koop, Kunt u daar geen busjes van maken, gelijk iets uitstekend buiten de wieltjes
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #4
Inmiddels heb ik de deurrail boven bevestigd, geleiderstripjes gemaakt voor onder aan de deur en het glas in de deur geplaatst.

De deur rolt maar niet van harte. Ik moet de schroefkoppen in de bovenste rail meer verzinken, want daar komen de asjes van de deurwieltjes soms tegen aan waardoor de deur blijft haken.

Kortom: de deur hangt weer maar we gaan verder met verbeteren. En met zoeken naar goede wieltjes.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #5
Ik kon het toch niet laten om na een nachtje overdenken met de tips de bevestiging van de deurwieltjes aan te passen.

Ik heb de asgaten van de 2 kunststof wieltjes opgeboort van 6 naar 9 mm. Hierin heb ik een aluminium buisje gedaan dat net iets langer is dan de wieltjes breed zijn. De buisjes zijn 8 mm dik, waardoor ze soepel in de wieltjes kunnen draaien.

De wieltjes bevestigd met de originele M6 boutjes. Het geheel kon ik nu strak aandraaien, omdat de wieltjes nu niet meer klem komen te zitten. Tot slot de zelfgemaakte onderste deurgeleiders is taps toe gevijld en de deur rolt weer goed. Hij maakt alleen nog een beetje piepend geluid, maar dat is met wat fietsolie voor natte weersomstandigheden op te lossen.
 

De Bob

  • #6
De Bob schreef:
Bij de bouwmarkt is klein pijp materiaal te koop, Kunt u daar geen busjes van maken, gelijk iets uitstekend buiten de wieltjes
Duw de bussen strak vol met vet, kan er nu toch niet meer uit
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu