Zomercondens en interne ventilatie

Mmniet

  • #1
Ik heb er geen vraag van gemaakt, omdat ik meerdere topics rondom RV in kelders altijd uit zie monden in discussies en niet een pasklaar antwoord is. Ik zoek wel naar een oplossing en vond die niet in andere topics op andere websites omdat mijn situatie net anders is.

Allereerst een plaatje van de situatie:


Probleem
Zomercondensatie.

Voor diegene die niet weten wat het is. In de zomer is buitenlucht warmer. Warme lucht komt via de trap en verluchtingsgaten de kelder binnen en koelt daar af. Koude lucht kan procentueel minder lucht bevatten en dezelfde lucht (maar dan kouder) heeft dus bij lagere temperaturen een hogere luchtvochtigheid (RV). Omdat de RV dan steigt heeft het de neiging om te gaan condenseren op koude opvlakken (ter vergelijking als je een koud blikje uit de koelkast haalt en in de warme buitenlucht zet komt daar ook condens op). In de kelder is dit in eerste instantie de muur en vloer. Dat wil je niet, want dan worden die nat en kans op schimmel. Wij gebruiken de kelder ook als kantoor en we willen niet dat papier vochtig wordt.

Wat hebben we al gedaan
We hebben zoals de situatie aangeeft een grote kelder met verschillende ruimtes. We hebben centraal een vrij grote luchtontvochtiger gezet en deze staat ingesteld op 52% (vrijwel altijd ergens tussen 50% en 60%). De RV in de slaapkamers en grote ruimte daalt hierdoor van standaard iets van 80% naar ergens in de 70%, wat een verbetering is, maar niet optimaal. Gezonder is een lucht tussen de 40 en 60%. Die laatste procenten kan ik halen door de verwarming overal aan te zetten, maar ik vind juist de frisheid in de kelder in de zomer zo lekker (het is nu circa 19 a 20 graden in de kelder). Daarnaast kost het natuurlijk geld om die kamers steeds wat op te stoken (volgend jaar ga ik een zonnecollector plaatsen om in de zomer 'gratis' te verwarmen).

Wat willen we
We zitten te denken om een mechanicsche ventilatie in te bouwen, maar weten niet echt wat handig is. Er zit overal systeemplafond, dus daar komen het in. Lucht van buiten naar binnen kan niet, want dat gebeurt nu in feite al en veroorzaakt juist het probleem. Lucht naar buiten blazen klinkt logisch, maar dat 'vacuum' moet opgevuld worden en zal automatisch lucht zijn van buiten.

We denken eraan om een mechanische ventilatie te installeren zonder de buitenlucht erbij te betrekken, dus een centrale box die lucht verplaats tussen simpel gezegd twee gebieden. 1 de ruimte met de luchtontvochtiger en 2 de andere ruimtes (slaapkamers en grote ruimte).

Wat is wijsheid?
Lucht naar de luchtontvochtiger blazen vanuit de andere ruimtes (optie A om het zo te noemen) of juist andersom (optie B).

Optie A: je zuigt warme opgestegen lucht uit de andere ruimtes, kan meer vocht bevatten wat dus OK is, maar ontrekt ook warmte uit die ruimtes
Optie B: De circulatie van de droge lucht gaat sneller, maar voor mijn gevoel gaat de vochtige lucht minder snel naar de ontvochtiger dan optie A.


Graag jullie ideeën en natuurlijk zo goed mogelijk onderbouwd met theorieen.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #2
Ga eerst eens nadenken over het gebruik van 2 slaapkamers en een badkamer waar de meest vochtige lucht wordt geproduceerd. liters per nacht.
En dan geen verse buiten willen betrekken omdat het condenseert?

U stik liever in de CO2 die er wordt geproduceerd dan dat er verse lucht kan worden aangevoerd. Ook de lucht niet verversen leid vaker tot een hogere RV.

U dien over voldoende ventilatie te beschikken bij gebruiksruimten, daar zijn gewoon bouwnormen voor.

Ik hoop overigens wel dat er een vluchtweg aanwezig is voor als er brand zou uitbreken bij de trap opgang, u zal anders niet de eerste zijn die daarbij omkomt.

Als eerst aan alle gebruiksvoorwaarden (lees normen) wordt voldaan, moet er daarna een plan gemaakt worden voor de klachten die er zijn.
Dat is in de meeste gevallen de koude bruggen goed isoleren en zeker niet de ventilatie (lees frisse lucht toevoeren)uitschakelen.

Vr Gr en succes ermee
 

Mmniet

  • #3
Sjonge, daar klinkt een negatieve toon door waar je u tegen zegt. Hoe kan je een vraag niet beantwoorden zeg! Natuurlijk heb ik daar over nagedacht. Ik zal hieronder even reageren.
Cvolieboy schreef:
Ga eerst eens nadenken over het gebruik van 2 slaapkamers en een badkamer waar de meest vochtige lucht wordt geproduceerd. liters per nacht.
En dan geen verse buiten willen betrekken omdat het condenseert?
Wie zegt dat ik geen verse lucht erbij haal? Ik geef alleen aan dat het niet actief met mechanische ventilatie van het type C en D gebeurt. Er zijn gewoon verluchtingsgaten en de trap is een open verbinding naar een grote ruimte boven waar vrijwel altijd ramen open staan en veel heen en weer wordt gelopen.
Cvolieboy schreef:
U stik liever in de CO2 die er wordt geproduceerd dan dat er verse lucht kan worden aangevoerd. Ook de lucht niet verversen leid vaker tot een hogere RV.
In de zomer is het verversen van kelder lucht met lucht van buiten juist reden tot hogere RV. Eenvoudige natuurkunde en hoef je niet voor gestudeerd te hebben om dat te begrijpen. CO2 is er niet in hoge mate aanwezig, niet meer dan in normale lucht omdat er dus wel verse lucht naar binnen komt.
Cvolieboy schreef:
U dien over voldoende ventilatie te beschikken bij gebruiksruimten, daar zijn gewoon bouwnormen voor.
Bouwnormen zijn leuk, maar op bestaande bouw heb je daar geen fluit aan. Je gaat toch ook niet een kerktoren slopen omdat de trap in de toren niet aan de bouwnormen voldoet?
Cvolieboy schreef:
Ik hoop overigens wel dat er een vluchtweg aanwezig is voor als er brand zou uitbreken bij de trap opgang, u zal anders niet de eerste zijn die daarbij omkomt.
Fijn dat er zo meegedacht wordt en in feite zijn die er ja, in de slaapkamers en grote ruimte zijn koekoeks aanwezig waar in geval van een noodsituatie voor gevlucht kan worden.
Cvolieboy schreef:
Als eerst aan alle gebruiksvoorwaarden (lees normen) wordt voldaan, moet er daarna een plan gemaakt worden voor de klachten die er zijn.
Dat is in de meeste gevallen de koude bruggen goed isoleren en zeker niet de ventilatie (lees frisse lucht toevoeren)uitschakelen.
Aan alle normen is dus al voldaan, ja het is veilig en ja er is verse lucht aanvoer. Frisse lucht beschouw ik dan maar aan CO2 arm en zuurstof rijke lucht en dat gebeurd voldoende.
Cvolieboy schreef:
Vr Gr en succes ermee
Bedankt



Helaas is het topic met deze reactie natuurlijk niet beantwoord, ik hoop dat er mensen zijn die met een goede theorie mijn vraag willen beantwoorden

Meedenken over randvoorwaarden mbt veiligheid vind ik prima en ook goed, maar die zijn allemaal dik in orde. Als je mee wil denken over randvoorwaarden graag dat gedeelte kort houden, dan liever in de zin van 'heb je gedacht aan vluchtwegen, heb je gedacht en gezonde lucht, etc'. Het topic gaat over de RV naar beneden brengen op een zo efficient mogelijke manier, ik hoop op input van iemand waar ik wat mee kan.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #4
Isoleren en ventileren, dat is alles.
 

Mmniet

  • #5
Ik neem aan dat je dan bedoeld alle muren en vloeren isoleren? Ik was het niet van plan omdat alles al ingericht is, maar aan wat voor isolatie dacht je dan?
 

Marcn88

  • #6
Isolatie zal het best kunnen in de vorm van pir platen dit ivm hoge isolatiewaarde bij geringe dikte, hierdoor zullen de wanden "warmer" zijn en kan er dus geen condensatie optreden let alleen wel heel goed op koude bruggen en de dampscherm afwerking
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #7
Als de kelder nu niet geisoleerd is zul je altijd vochtproblemen houden, een ongeisoleerde kelder is niet geschikt als woonfunctie.

Je moet simpelweg zorgen dat er geen koude oppervlakken meer zijn. Mechanische ventilatie (in een kelder is natuurlijke trek maar zelden voldoende) doet de rest.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #8
Natuurlijk zijn er oplossingen voor dit soort RV problemen.
Professioneel bv in operatie kamers is er ook vaak een koude temperatuur tegenover warme ruimten met condensatie als gevolg. Ook dat lossen ze op.

Een luchtbehandelingskast met verwarmen en koelen. Door te koelen ontneem je vocht aan de lucht.
Om altijd de zelfde temperatuur aan te houden zodat er geen verschillen ontstaan is koelen en verwarmen noodzakelijk omdat voor elkaar te kunnen krijgen.

Het kosten plaatje is dan ook navenant, daarom is isoleren een eenmalige kostenpost met redelijk goed resultaat.

Met luchtbehandeling is er van alles te sturen maar zijn er de jaarlijkse onderhoudskosten en een behoorlijke investering!

En toch blijf ik erbij, dat eerst voldoen aan de bouwnormen en dan pas de problemen te lijf gaan en niet andersom.

VR Gr en succes ermee
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #9
Dit gaat niet over een paar euro als je het goed wilt oplossen.

Mijn advies neem een Bouwfysisch adviseur in de arm om een plan uit te werken.
Je hebt maatwerk nodig om dit goed op te lossen.

om in een ondergrondse ruimte een goed leefklimaat te scheppen heb je zonder meer een vorm van luchtbehandeling nodig.

(je moet geen vochtige lucht inbrengen om vervolgens het vocht er in de ruimte zelf er weer uit te halen)
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
Je kan de lucht uit het huis gebruiken om te ventileren. Dat is in de zomer als het goed is droger dan buiten.

Bouwnormen zijn er trouwens ook voor bestaande bouw.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #11
Een LBK zal de luchtvochtigheid van de in te blazen lucht verlagen als de lucht gekoeld moet worden, om zo de RV gelijk te houden en te voorkomen dat het dauwpunt op het oppervlak bereikt wordt.

Met natuurlijke ventilatie of met systeem C of D ga je dit nooit kunnen bereiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu