Advies leggen Laminaat vloer

Db81

  • #1
Hoi allemaal,


Ik ben bezig met mijn zolderverbouwing en nu die bijna af is, is het tijd om laminaat te leggen.

Nou is de langste zijde 5.85

Ik kom met mijn quickstep planken die 1.40 zijn tot 5.60 en zou dan een plank van 25 cm moeten afzagen.

In de breedte is de kamer 4.90 en zou ik uitkomen op 3.5e plank per baan.

Wat zouden jullie adviseren bij het leggen?

titel aangepast - mod
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #2
De legrichtong hangt af van de lichtinval.

Je hoeft trouwens niet met een hele plank te beginnen. Je kan ook met 2/3 plank beginnen. Het afgezaagde deel kun je in een volgende rij weer gebruiken om mee te eindigen.

Gewoon een kwestie van even passen en meten.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #3
Je moet het laminaat ook in wildverband leggen. Oftewel de dwarsnaden van de planken moeten niet allemaal op een lijn liggen.

Dus zoals Bert al aangeeft, het deel dat je aan het eind overhoudt, gebruik je om de volgende rij mee te beginnen. Zo heb je ook het minste zaagverlies en het mooiste resultaat. Het is echt geen gezicht als alle dwarsnaden op een lijn liggen.

Als je op deze manier werkt, maakt het voor de benodigde hoeveelheid laminaat in principe niet uit in welke richting je de planken legt.

Overigens is het te overwegen om van tevoren even uit te rekenen hoe je in de breedte uitkomt met de planken. Ik vin d het persoonlijk niet mooi als je aan een kant begint met een plank van volledige breedte en aan de andere zijde waar je eindigt uitkomt met een smalle strook. Ik reken dit altijd uit zodat zowel de beginrij als de eindrij even breed zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu