Scheur houten deur

Caroll

  • #1
Beste klussers,

Ik heb advies nodig voor de reparatie van een houten deur.

De deur is (waarschijnlijk) erg hard open gewaaid tegen de muur (volgens moeder). Ik heb beloofd om te proberen deze te repareren.

Het is een houten deur en hangt aan een stalen kozijn.
Er zit een horizontale scheur bij het onderste scharnier, aan weerskanten van deze scheur staat het bol, alsof de scharnier in de deur naar buiten is gedrukt. De deur kan ook niet meer helemaal dicht omdat die is verzakt.

De scharnieren kan ik niet verplaatsen, de deur vervangen is eigenlijk geen optie: het bovenste deel is glas-in-lood.

De scheur zit aan de kant van de woonkamer, dus ik wil dit enigszins mooi repareren. Ik heb wel enkele ideeën, maar deze zijn zichtbaar (plaat er op schroeven; houten lat)

Graag jullie hulp!
Alvast bedankt,
Carol
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Foto?
 

Caroll

  • #3
Een foto zou handig zijn, maar mijn moeder woont 50 km van mij vandaan. Ik kan het ook niet aan haar vragen want ze weet niet hoe ze de foto op haar pc krijgt.

Indien het moeilijk is om het te beoordelen via de beschrijving, dan zal ik toch maar binnenkort een foto van de deur gaan maken.
 

Camino

  • #4
Deur uit het kozijn halen, houtlijm in de scheur laten lopen en vervolgens een paar lange lijmtangen er op zetten. Als de lijm droog is lichtjes schuren en bijwerken met de juiste verf.

De schade zal hierdoor vrijwel onzichtbaar zijn en de deur heeft zijn volledige strekte weer terug
 

Caroll

  • #5
Bedankt Camino,
ik wilde net een foto plaatsen van de scheur toen ik je advies las. Ik dacht dat de deur niet sterk genoeg meer zou zijn met deze manier van repareren, vanwege de druk van het scharnier.

Ik ga er het binnenkort mee aan de slag!
groetjes, Carol
 

Poster

  • #6
Prima oplossing van @camino, en ook de juiste.
 

Rutsekhuis

  • #7
In mijn hardhouten deur (waarschijnlijk door de droogte) zijn twee verticale scheuren - door en door - ontstaan. Een duunne scheur is het, maar je ziet wel het licht erdoor Wat kan ik eraan doen.? Wachten tot de herfst omdat het hout misschien wel weer bijtrekt???
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #8
U reageert op een oud topic met een nieuwe vraag.
Open zelf even een nieuwe vraag.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu