Bevestiging dubbele draagbalk op randbalk tegen gevel

Bham

  • #1
Beste klussers,

Ik ben bezig met een uitbreiding aan de achterzijde van onze woning en loop tegen een puntje aan waar ik geen oplossing voor kan vinden.

De constructeur heeft aangegeven dat ik een stel dubbele balken moet plaatsen om ravelingen tbv een lichtstraat op te vangen. De balken worden aan één kant bevestigd op een randbalk (oranje) tegen de bestaande achtergevel en aan de andere kant op de nieuwe muur/in een stalen latei (blauw). De kopmaat van de balken is 91*196.



Gezien het een flinke overspanning is wil ik een zwaarder type dragers gebruiken en kom ik automatisch uit bij raveeldragers (2mm). Deze hebben echter een lip aan de zijkanten waardoor ik ze niet voor de dubbele balken kan gebruiken. Een normale balkdrager heeft enkel aan de bovenzijde een lip waardoor ik ze zij aan zij kan gebruiken, maar deze zijn lichter/dunner (1,5mm).

Is er een andere oplossing voor bevestiging van de dubbele balken? Of ben ik te veel naar de veilige kant aan het neigen en kan dit prima met een normale balkdrager?


Gr,

Bob
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Een paar balkdragers die je kan gebruiken:



Ik zie er ook eentje met afmeting 160 x 240 mm (omtrek 640 mm). Misschien is er ook nog wel eentje van 180mm breed te vinden...
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #3
Persoonlijk zou ik een hoekstaal gebruiken voor de oplegging in plaats van een houten balk en schoenen
 

Bham

  • #4
IJkenhout,

Thanks, ik ben via de afbeeldingen uitgekomen bij een 140mm brede drager van 500 omtrek!

@Boertje, ik weet het even 1-2-3 niet meer maar er was een reden dat de constructeur een randbalk heeft gedetailleerd.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
De suggestie van een hoekstaal is een goede. Je kan de constructeur ernaar vragen. Of tegen de houten balk een hoekstaal monteren. Die balkdragers kosten ook heel wat bij elkaar.
 

Bham

  • #6
Het gaat inderdaad een hoeklijn worden, zo houden we alleen enkele reveeldragers over rond de lichtstraten.
Hij is wel een 100kg zwaarder dan de houten randbalk, dus maar even wat extra mensen inschakelen :wink:

Bedankt voor de tip!
 

Frens123

  • #7
Omdat het hier mooi aangegeven is plaats ik volgende

Waarom wordt er meestal een randbalk/plank geplaatst (oranje in tekening) waarom niet gelijk raveeldrager tegen muur boren



Ook bij nieuw metselwerk ziet men vaak de randbalk/plank
de raveeldrager zou toch gewoon mee ingemetseld kunnen worden/


heeft het te maken met drukverdeling of dat bijv. een halfsteensmuur niet sterk genoeg is?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #8
Omdat je een verbouwing meestal niets weet over de kwaliteit van de mortel en de bakstenen waaruit de muur is opgebouwd.
De capaciteit van de ankers in een matige muur is te laag cq de fabrikant garandeert niet genoeg draagvermogen.

Door het toepassen van een randbalk kunnen er meer ankers in en heb je een grotere vrijheid qua plek.
(ze moeten in de volle steen niet in de voeg)

Bovendien is het toepassen van een randbalk of hoekstaal(mijn voorkeur) gewoon praktische
het is dan immers veel makkelijker om alle balken op de zelfde hoogte te monteren
 

Frens123

  • #9
Bedankt, duidelijk antwoordt.

De raveelbalk ligt hier met de einden op muur?

waarschijnlijk wordt deze ook nog tegen muur bevestigd en hoe?

De mijn komt eventueel tegen halfsteensmuur en zal tegen vocht beschermd moeten worden.
 

Bham

  • #10
@boertje Heb jij nog tips voor het bevestigen van de balken aan de hoeklijn tegen de gevel? Gewoon een gat van onder in het staal boren en een draadbout er door, of is dat niet nodig? Ik kan ze verder niet goed ankeren aan die zeide.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu