Voorzetwand + dak isolatie advies benodigd

Blauweklusser

  • #1
Beste klussers,

Ik zou graag advies inwinnen van jullie wat betreft het plaatsen van een voorzetwand en dakisolatie. Het forum en internet heb ik dagenlang afgespeurd en kom tot de volgende keuze.

Het dak bestaat deels uit een fopkap met daarachter een platdak. De fopkap bestaat uit balken met houten betimmering en daarna de dakpannen, hier zit verder geen folie of waterkering tussen.

Ik wil verticale kepers plaatsen tussen de gordingen (afstand tussen kepers gelijk aan de breedte van het isolatiemateriaal). Tussen de kepers het isolatiemateriaal aanbrengen, daaroverheen dampremmende folie, rachels en afwerken met stucplaten. Dit heb ik geprobeerd duidelijk te te maken in onderstaande schets:


Een andere bevestigingsmethode zou deze zijn (rachels aanbrengen op de gordingen, haaks daarop opnieuw rachels voor de gipsplaten).


Mijn vragen over bovenstaande:
- Welke van de bevestiging methodes geniet de voorkeur?
- Welk isolatiemateriaal kan ik het beste gebruiken, Rockwool lijkt me op dit moment zeer geschikt vanwege de hoge Rd waardes.
- Tussen het hout en het isolatiemateriaal zit hier géén spouw, dit is de juiste manier om het te bevestigen?

Op de eerste foto zien jullie ook een deel van de muur. Hier wil ik graag een voorzetwand plaatsen. Ook hier heb ik momenteel gekozen voor Rockwool. Hebben jullie hier ervaring mee? Ik ben van plan een rachelwerk te plaatsen op de volgende manier:

Optie 1: Buitenmuur - spouw 20 mm - rachelwerk met isolatiemateriaal erin geklemd - dampremmende laag - OSB 18 mm - stucplaat.

Mijn vragen over de voorzetwand:
- Ik kan het rachelwerk 2 cm van de muur plaatsen door afstandhouders op de buitenmuur te maken met daarop de verticale rachels. Als ik het isolatiemateriaal in het houten skelet plaats, hoe weet ik zeker dat de spouw altijd 2 cm blijft. Bijv. bij gebruik van glaswol kan dit wat inzakken/flexibel zijn. Het isolatiemateriaal raakt dan wellicht de buiten muur, geeft dit problemen en hoe is dit eventueel op te lossen?

- Kan ik beter voor een ander materiaal kiezen?

- Plaats ik nog folie tussen de buitenmuur en het isolatiemateriaal (een dampopen folie)?

De balk tussen het plafond en de muur is voor mij een breinbreker, hoe neem ik deze het beste mee in de isolerende werkzaamheden?

Hartelijk dank voor jullie advies!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu