Waarom geen lichtstraatje op erker?

Ko Zegwaard

  • #1
Beste klussers,

hoi ik ben Ko uit Alkmaar en graag zou ik wat advies inwinnen.

We kunnen aan de voorkant van het huis niet ventileren, waardoor het met warmte of geurtjes al snel een muffe boel wordt in de huiskamer en keuken.

Het betreft een jaren '30 vrijstaande woning met een erker met plat dak.
De drie ramen in de erker zijn uit 1 stuk, dus zonder bovenlicht. Hadden we die wel, dan zouden we daar een kantelraampje in plaatsen maar dat gaat dus niet.

Nu bedacht ik me dat het dakje van de erker eigenlijk lijkt op een plat dak van bijv. een aanbouw. Wellicht dat er een lichtstraatje op de erker zou kunnen? Beetje extra licht binnen, maar vooral fijn als het raam open kan, voor de ventilatie!
Ook zou het het aangezicht van het huis niet schaden want vanaf de straat zou je het niet zien. Wel letten op inbraakgevoeligheid natuurlijk.

Dus ik in de buurt en op internet op zoek naar voorbeelden maar niet te vinden. Is het soms geen goed idee, dat niemand dit doet?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Plaats eerst een paar foto's, de glazen bol is net op vakantie.
 

Ko Zegwaard

  • #3
OK is goed. Dit is de erker vanuit alle mogelijke hoeken.



 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Hoe hoog vind je dat die lichtstraat zou moeten worden. Beneden de hoogte van de opstand te blijven lijkt mij erg laag.
Het opspattend water gaat ook in de weg zitten. Iets wat doorzichtig is komt onder het vuil te zitten van het vuil.
 

De Bob

  • #5
Of een standaard lichtkoepel, 1 of 2 stuks, te openen met een afstand bediening
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Lijkt me allemaal erg ontsierend. Ik weet ook niet of dat vergunningplichtig is maar als dat zo is zal de gemeente daar wel eens moeilijk over kunnen doen.
Lijkt me een stuk handiger om één of beide zijramen te vervangen door een raam met ventilatie mogelijkheid.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Er is veel te koop. Dit kwam ik tegen. Lijkt met toch nog te hoog voor de dakopstand van jouw erker. Zo te zien kan het niet open maar dat zal ook wel te koop zijn.
Je weet dat het een zinken dakje is dat maakt het ook iets ingewikkelder.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Om lichtkoepels of een platdakraam te plaatsen moet er ruimte voor zijn, de erker lijkt me daar te smal voor, de hele houtconstructie moet aangepakt worden en er zal een nieuw dak op moeten.
Ik vind het een forse prijs voor een klein beetje licht en de steeds terugkerende schoonmaak, het idee van Frank lijkt me beter.
 

DSR9500

  • #9
Of in beide zijramen een ****** raamrooster oid
Kost je wel wat, want er moet dan ook iets lager glas is.
Een glaszetter kan je dit allemaal leveren.


Merknaam verwijderd, mod.
 

Ko Zegwaard

  • #10
Beste Jan, WGB, De Bob, Frank en DSR9500, heel erg bedankt voor het reageren.

Naar aanleiding van julie reacties ben ik er toch anders naar gaan kijken, eigenlijk zou een dakraam op een erker alleen een mooi gezicht zijn als het 1 geheel zou vormen, dus als het dakraam de contouren van de daklijn volgt.

Eigenlijk krijg je dan een mini-serre idee. Past niet bij ons huis, en inderdaad, qua vergunning; ons huis maakt deel uit van een beschermd stadsgezicht.

Inderdaad, vanwege de constructie is het niet mogelijk om dicht bij de rand te blijven dus zal het altijd blijven ogen als een noodoplossing als we een vierkant raampje zouden plaatsen. Van een koepel ben ik niet overtuigd van de isolatiewaarde.

De zijramen aanpakken is dan het meest logisch. Ik heb gehoord dat een kantelraam te plaatsen is zonder extra balk, dus met 'onzichtbaar' scharnierpunt, wellicht daar eens achteraan.

Anders wellicht een ventilatie rooster, toch in het erkerdakje, met een hoedje dat niet boven de rand uit piept.

Nogmaals bedankt en als hieruit nog tips voortkomen ben ik daar ook dankbaar voor.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #11

Of zoiets.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu