Algemene info plaatsen HR++ glas voor mijn nieuwe raamkozijn

Dimi

  • #1
Klussers,

hopelijk voor mij is niet iedereen met vakantie (gun het jullie wel uiteraard :D )

Ik heb mooie nieuwe merbau ramen laten maken en deze zijn zo gemaakt dat de glaslatten aan de binnenzijde komen. Het hout is 54 mm dik en de spouw die effectief overblijft om glas te plaatsen is 30 mm. Glaslatten zijn 12 x 17, en de 'rand' waar glas tegenaan komt aan de andere kant is dus ook 12 dik.

Nu wil ik HR++ glas gaan bestellen en zit toch met wat dingen. Ik las bv dat tegenwoordig de norm is om celband van 4 mm te gebruiken. Is dat 4 mm effectief, dus platgedrukt als de ruit er in zit zeg maar of hoe moet ik dat zien? Als er per zijde 4 mm afgaat van de 30 mm spouwdiepte dan heb ik dus nog bij standaard HR++ van 5-sp-4 nog 13mm spouw over (mist dus de toepassing van celband juist door mij geinterpreteerd). Ik zou graag zo goed mogelijk willen isoleren, zien jullie er juist wel of geen voordeel in als ik liever een spouw van 15 zou gebruiken en dan bv 3 mm celband plaats? Wat heeft op welke manier invloed op elkaar? Of maakt het allemaal niet zoveel uit? Voor jullie idee: per kozijn komen 2 draairamen met glasoppervlak van 50 bij 140 cm ongeveer, niet bijster groot dus, en er moet nog een Wienerspross in ivm vlakverdeling (1 breed, 2 hoog)

En hoe zit het dan met de ventilatie? Ik heb er geen neus- of ventilatielatten bij, zou ook niet mooi zijn aan de binnenzijde. Dien ik dan 2 gaten van 8 mm vanaf de onderzijde in het kozijn te boren? Dan moet ik volgens mij nog wel een groef frezen over de gehele breedte aan de onderzijde? Bedankt alvast.

 

Fboecom

  • #2
Ik heb precies dezelfde vraag - zie geen reactie dus ik ga een nieuwe post maken.
 
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
1
4

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu