Paalpunt in beton of niet

TB

  • #1
Beste lezers,

In mijn tuin wil ik een houthok en een schuurtje maken. Het plan is om het totaal 3 meter breed, 80 cm diep en 200 cm hoog te laten worden. Ik gebruik hiervoor 6 palen van 10x10 cm. Deze wil ik in de grond zetten mbv paalpunthouders.

Het houthok zal gedeelte open zijn en het schuurtje zal volledig dichtgemaakt worden.

Het project zal overigens vastgezet worden aan de schutting die er al staat (deze palen staan niet in het beton, zover ik dat kan zijn.

Mijn vraag is of ik de 6 paalpunten vast kan zetten in de grond zonder beton/cement te gebruiken? Dat bespaart me het nodige werk en tijd.

Alvast bedankt voor het meedenken.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
En dan staat met één goeie windvlaag je schuurtje scheef.
Zo in de grond zetten heeft weinig zin.
Paar gaten boren met grondboor, pvc pijp er in en beton er in. Paar uurtjes werk.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Paalpunthouders zijn niet bedoeld om in beton te storten. Trouwens ook niet echt voor een schuur.

Het hangt verder af van de grondsoort welke keus het beste is. Soms is een poer nodig, een stoeptegel onder de paal kan al voldoende zijn.

Hoe maak je de schuur/houthok stabiel?
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #4
Steviger is de palen zonder beton te gebruiken 1/3 van de lengte in de grond te plaatsen.
 

TB

  • #5
Bedankt voor de reactie's.

Als ik de palen gewoon in de grond zet (douglas hout 10x10 op een stoeptegel plaatsem) gaat in verloop van tijd het hout niet rotten?

Dus de paalpunten sowieso niet gebruiken?
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #6
Het gedeelte van de palen dat in de grond gaat + een stukje daarboven behandelen met een daarvoor geschikt product. Denk hierbij aan menie of een rubberachtig / teerachtig smeersel.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu