RC-waarde vloerafwerking hoger dan maximaal aangeraden

Mobilae

  • #1
Goedemorgen,

Wij zijn voornemens een parketvloer in onze woning te laten leggen. Deze vloer heeft een RC-waarde van 0,10m2.K/W. De maximaal door onze installateur aangeraden waarde voor de vloerafwerking is 0,09m2.K/W. In feite is de RC-waarde van de parketvloer dus net iets hoger dan wat aangeraden wordt.

Nu is mijn vraag: Is dit kleine verschil een probleem? Zou dit in de praktijk problemen kunnen geven, en zo ja, welke?

Alvast bedankt.



Toevoeging ter info: Wij hebben vloerverwarming als hoofdverwarming. Geen vloerkoeling.
 

Bert pit

  • #2
Hout isoleert beter dan steen, pvc et cetera. Je zult dus wat meer gas verstoken om de boel warm te krijgen. Met name in de opwarmfase van je ruimte zul je dat merken: dat duurt langer. Dat zal ook merkbaar zijn als het ineens van 12 naar -3 graden gaat.

Of dat een probleem gaat geven hangt af van de samenhang met andere factoren. Onder andere de isolatie van je vloer en huis. Warmte gaat in theorie niet verloren, behalve door slechte isolatie. Als dat ook allemaal maar "net aan" is dan zul je als het gaat vriezen wellicht tegen de grenzen aanlopen.
 

Mobilae

  • #3
Bedankt voor de reactie. Het gaat om een nieuwbouwwoning die verder uitstekend geïsoleerd is. Als het dan enkel een iets langere opwarmtijd geeft vind ik dat niet zo'n probleem.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #4
Door de hogere isolatiewaarde van de parketvloer zou de warmteafgifte van de vloer te laag kunnen worden waardoor de woning trager opwarmt en bij echte kou wellicht de woning niet op temperatuur komt.

Als het om een nieuwe woning gaat, zou ik de vloer er niet opleggen. Mocht blijken dat de vloerverwarming onverhoopt te krap berekend is, dan zal de installateur altijd naar de parketvloer wijzen als je een beroep op de garantie doet.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #5
Nou nou wat een negatieve adviezen allemaal over een houten vloer.

Hier nieuwbouw 5 jaar oud overal vloerverwarming hart 10 cm hydraulisch neutrale verdelers met pomp.
Houtenvloer er op van 18mm. en je raad het al nooit problemen ook niet bij min 12 afgelopen winter.

Iedereen ziet een groot ding over het hoofd en dat doet iedere installateur bijna standaard! waar gaat iedereen van uit van -10 buiten temp naar 21 binnentemperatuur.

En ja dan heb je een grote capaciteit nodig maar hoe vaak is dat????

Juist 1x tijdens het opwarmen van de woning naar de gewenste temperatuur, hierna is immers het geheel beton muren ed opgewarmd en is er veel minder vermogen nodig.

dus het tempverschil word kleine vandaar ook dat het aantal benodigde kW na opwarmen drastisch naar beneden kan worden bijgesteld zonder invloed te hebben op de temperatuur het temperatuur verschil is nu immers vele malen kleiner.

John
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #6
Bij goed geïsoleerde nieuwbouw woningen is het geïnstalleerde vermogen toch al beperkt. Opwarmen bij koude buitentemperaturen duurt dan ook zonder houten vloer vaak al lang.

Door de capaciteit verder te verminderen loop je dus een risico en dat is ook de reden waarom er eisen gesteld worden aan de warmtegeleiding van de vloer.

Nu zit er wellicht nog wel wat ruimte in, maar bij problemen kun je een beroep op garantie vergeten. Dat is dus de afweging die gemaakt moet worden.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Mn22 schreef:
Als het om een nieuwe woning gaat, zou ik de vloer er niet opleggen. Mocht blijken dat de vloerverwarming onverhoopt te krap berekend is, dan zal de installateur altijd naar de parketvloer wijzen als je een beroep op de garantie doet.
Dan moet in het garantiebewijs iets vermeld staan.
 

Mobilae

  • #8
Onze installatie is er inderdaad ook op berekend om bij -10 en windkracht 5 nog kamertemperatuur te kunnen bereiken (ik neem aan dat dit standaard is?). Die situatie komt inderdaad bijna nooit voor. Het lijkt mij ook niet aannemelijk dat die 0,01m2.K/W een gigantisch verschil zal maken.

Evengoed denk ik dat we wat aanpassingen gaan doen om de RC-waarde van de parketvloer in ieder geval naar 0,09 te krijgen. Mocht de installatie dan toch niet toereikend zijn dan voldoen we in ieder geval aan de eisen van de installateur. Dan zal die garantie ook geen problemen geven.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu