PIR platen met bitumen brandrol zonder grind/ballast

Bham

  • #1
Beste klussers,

Ik wil een platdak gaan voorzien van PIR isolatie platen met tweezijdige aluminium cachering. Hierop zal een bitumen dakbedekking gelegd worden icm een onderlaag. Er komt geen ballast/grind op het dak, de constructie is hierop ook niet berekend. De isolatie wordt aan de dakplaten bevestigd dmv schroeven/schroefplaten. Maar hoe voorkom ik dat de dakbedekking opwaait?

De opbouw van onder naar boven is:

Underlayment
PE folie T200
10cm PIR, tweezijdig aluminium, vast geschroefd
Bitumen onderlaag
Bitumen afwerklaag



Ik zag dat er ook PIR platen bestaan specifiek voor bitumen afwerking maar de werking hiervan en welke opbouw dan benodigd is was me niet duidelijk.

Heeft er iemand advies vwb de combinatie van PIR en bitumen zonder ballast?
 

Marcn88

  • #2
Pir op dak leggen en daar een spijkerrol overheen en hierdoor met lange schroeven en metalen plaatjes de spijkerlaag en pir vastzetten aan dakbeschot dan kan er een bitumen afwerklaag vastgebrand worden op de spijkerlaag
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Toch nog even bij de fabrikant buurten. De platen moeten met schroeven en volgringen volgens een patroon per plaat worden vastgezet en dat is best lastig voor het patroon als de spijkerrol over de isolatie is uitgerold.
 

Bham

  • #4
Er moeten volgens de specificaties 4-5 schroeven per m2 verdeeld worden, dus zeker zo'n 12 schroeven per volle plaat van 120x240cm.

Een spijkerrol moet ik dus per plaat/rij uitrollen en vastzetten om dit patroon vast te houden. Vraag me af of daar misschien een handigere manier voor is. Twee keer schroeven lijkt me ook niet handig :)
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Je zou bijvoorbeeld een type rol kunnen kiezen die je in de overlap mechanisch kan bevestigen. Dus alleen de overlap branden minder werk en brandveiliger. Hierbij wordt geen onderlaag gebruikt.

Met onderlaag kan je de bevestigers van de plaat en die van de overlap kan je in het patroon meenemen.
De plaat even met krijt op de onderlaag aftekenen.
 

Bham

  • #6
De fabrikant geeft 5 schroeven met drukverdeelplaat per M2 aan. Goede tip om het met krijt even uit te zetten, dat gaan we doen!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu