Hoeveel moet een compressor voor schoonblazen kunnen?

Lutz

  • #1
Bijna iedere week gebruiken wij een kettingzaag, maar het schoon maken met een schroevedraaier en doekjes is lastig. Een onderhoudsbedrijf gebruikt ervoor perslucht en een spuitpistool met een lange pijp. Ik vraag mij af hoe zwaar zo een compressor moet zijn voor schoonblazen. Hoeveel lucht moet die per minuut kunnen pompen en hoe groot moet de tank zijn? Zelf dacht ik aan een cilinder, 24l tank en het liefst een stil model. Is olievrij of met olie beter? Met deze criteria vindt ik nog steeds ontzettend veel modellen. Alvast bedankt voor het meedenken!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Een kleine compressor met een luchtaanzuiging van 200 liter met een 24 liter tank is voldoende.
Er is geen eenduidig advies te geven welke compressor veel of weinig lawaai maakt, dat is trouwens ook persoonlijk.
Laat hem even demonsteren bij de winkel waar u hem koopt, dan kunt u zelf beoordelen welke u wilt.
Olievrij is iets storingsgevoeliger maar daar staat tegenover dat u niet op het oliepeil hoeft te letten, in uw geval maakt dat overigens niet veel uit.
 

Lutz

  • #3
Deze advies heeft mij voor een miskoop bewaard. Intussen heb ik zo een kleine compressor met 24l tank en 215l aanzuigvermogen gekocht, alsmede een blaaspistool met lange tuit. Voldoende vermogen om een kettingzaag schoon te blazen en ook het laadbak van een bestelbus kan die nog schoonblazen (alleen is de compressor ervoor aan de krappe kant).

Het maakt laatsteindelijk niet uit hoeveel herrie de compressor maakt: zo een blaastuit maakt fluitende herrie! Als luxe heb ik nog extra sterk dempende gehoorbeschermers bij gekocht en ben er blij mee.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu