Openstaande naad raamkozijn bijwerken

Wa2ygo

  • #1
Ik ben bezig de kozijnen te schilderen en kwam onderstaande tegen: een openstaande naad tussen de horizontale en vertikale stijlen van een raamkozijn.
Door vochtindringing is er ook een heel klein beetje houtrot ontstaan tussen de twee delen. Ik heb het zachte hout met een schroevendraaier vanaf de onderkant zoveel mogelijk verwijderd. Op de onderste foto is te zien hoe groot dit plekje is.

Hoe kan ik dit het beste behandelen en weer netjes afwerken?


 

Wa2ygo

  • #2
Niemand? Kan ik dit eenvoudig dichtplamuren met houtvuller of 2-k epoxy? Of dien ik de naad eerst een klein beetje uit te frezen?
 

De Bob

  • #3
U kan het dichtzetten met epoxie, als het niet verder slecht is zou ik het niet uitfrezen.

Doe het wel in meerdere lagen, het zal wat inzakken.
 

Robbie's

  • #4
Puur uit interesse.. blijft epoxie flexibel en is het overschilderbaar? Ik heb 20 jaar geleden een soortgelijk probleem gehad maar dan iets minder diep en toentertijd opgevuld met goed merk acrylaatkit. Dat zit er nog steeds perfect op. Als het niet flexibel is (zeker waar nu het probleem zit) kan e.e.a. misschien sneller scheuren als het niet flexibel is en de delen onderling iets kunnen werken/bewegen.
 

De Bob

  • #5
2K Epoxy is niet flexibel, maar die zijn er wel "google op flexibele epoxy plamuur".

Maar wij zetten naden ook wel dicht met kit. (Hout/muur)

Het zakt altijd in, dus meestal in twee keer.
 

Wa2ygo

  • #6
Bedankt voor de reacties.

Ik heb even gegoogled en een product gevonden van een zuid-amerikaans land beginnend met een B. Kon verder zo 1-2-3 niks vinden.

Is acrylaatkit misschien niet de betere optie van de twee?
 

De Bob

  • #7
Wij zetten zonodig dicht met acrylaatkit.

Laten drogen en overschilderbaar.
 

Wa2ygo

  • #8
Ik kwam zojuist nog een derde mogelijkheid tegen: kozijnlijm. Lijkt me niet de way-to-go, maar wilde het toch even delen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Lijkt me niet verkeerd maar voor uw kozijn is de sleuf te groot denk ik.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu