Stelschroeven losmaken

TBMickey

  • #1
Goedendag.

Wie kan mij helpen? Ik wil een manier vinden om stelschroeven los te maken nadat deze volledig zijn ingeschroefd.
Deze waren mij geadviseerd in een bouwmarkt voor een buitenprojectje met hout. Eenmaal een aantal schroeven vast, blijk ik niet helemaal goed gemeten te hebben en moet ik enkele schroeven losmaken, maar dat blijkt lastiger dan gedacht. Wie kan helpen?
schroevenXL.nl wist geen antwoord en de bouwmarkt staat nog op de planning om langs te gaan (via social media geen antwoord, helaas).

Alvast bedankt!

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Hoe bedoel je? Je kan ze toch losschroeven? Het gladde deel kan je met een tang naar voren trekken en dan weer verder losschroeven.
 

TBMickey

  • #3
Hallo IJkenhout,

Dat lukt dus niet. Zo gauw de schroef helemaal in het hout zit (twee delen aan elkaar geschroefd) draait hij 'dol'. Er zit geen 'reverse' op lijkt het wel.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Apart dat de schroef niet eruit wil dan. Plaats eens een foto van wat er geschroefd zit.

Misschien weet iemand anders nog een tip.

Zijn deze schroeven wel geschikt voor buiten?
 

De Bob

  • #5
Probeer er een moniertang onder de kop te krijgen, of een oude houtbeitel, en zo trekkend en draaiend de schoef eruit te krijgen.

Een spijkertrekker/wipper werkt misschien nog het beste, om spanning onder de kop te zetten.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Is het een optie de schroeven door de plank heen te draaien en na verwijderen van de plank de schroeven te verwijderen ?
U hebt vrijwel zeker de schroeven te ver doorgedraaid, dan wordt het idd. moeilijk ze weer los te krijgen.
Optie, tik een scherp geslepen schroevendraaier onder de kop van de schroef, probeer de schroef omhoog te drukken en gelijktijdig met de accuboor op langzame snelheid de schroef eruit te krijgen.
Eventueel een v-vorm in het bled van de schroevendraaier of een beitel slijpen.
 

De Bob

  • #7
Twee keer dezelfde optie, dat
kan niet meer fout gaan.

Spijkertrekker/wipper of oude beitel
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Paar keer goed voorbeeld gehad.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #9
Dit zijn "stelschroeven" waarop in het bovenste deel geen schroefdraad zit maar rechte ribbels.
het hangt van het voorgeboorde gat af hoeveel grip deze ribbels hebben
Als ze meer weerstand hebben dan het materiaal waarin het schroefdraad zit draait dit door als je ze er uit wilt schroeven.

Soms kan een iets groter gat dit oplossen
maar de ribbels moeten ook goed grip houden anders zit je plank niet vast

je krijgt de plank of wat het ook is wel los krijgen door alle schroeven steeds een slag te lossen tot de hele plank los is. (de schroeven zitten dan nog steeds in de plank die je vast wilde zetten)

om te stellen moet je meerdere schroeven stukje voor stukje los of vast draaien

Als het om 1 of 2 schroeven gaat zou ik hen uitboren en er een nieuwe naast zetten
 
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
5
9
1

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu