Dakkapel isolatie niet in orde

Grotius

  • #1
In onze woning zit een redelijk nieuwe dakkapel. Echter kwam ik erachter toen we de afwerklaag verwijderden dat de isolatie waarschijnlijk niet goed is. Ik leg de situatie graag aan jullie voor (inclusief mijn plan van aanpak). Zouden jullie willen adviseren of de aanpak zinvol is?

De situatie:
Er lijkt een nieuwe dakkapel over een oudere dakkapel te zijn gezet (het houtenraamwerk in de zijwangen en plafond, zijn bijvoorbeeld nog aanwezig). Achter de oude dakkapel zit een nieuw dakkapel. Het gevolg is dat er zowel aan de buitenzijde als binnenkant PIR platen zijn aangebracht. Tussen de PIR zit een houtenplaat (de oorspronkelijke buitenplaat) met folie.

De opbouw van de zijwang is als volgt :
* groene gipsplaat,
* houten plaat
* PIR plaat (tr26fm) tussen houten frame,
* folie (voor buitenkant?)
* watervast multiplex plaat
* PIR plaat (tr26fm) platen tussen houten frame,
* folie (voor buitenkant)
* Keralit panelen .

De situatie in beeld:

Foto 1: na verwijdering van de afwerklaag troffen we het volgende aan:


Foto 2: Foto van de zijwang na verwijdering van de PIR stukken


foto 3: detail van het onderste deel van de zijwang. Hier kijk je direct op dakpannen en de isolatie die op het dakbeschot ligt. De foto is een beetje een zoekplaatje. Je kijkt tegen de onderkant van de dakpan aan. Daarboven zie je een stukje van de Ubbink loodslab. Rechstboven zit het houtenframe van de nieuwe dakkapel waar de 2de laag PIR platen tussenzit. Onderaan zie je de isolatie van het dak met folie. Daartussen zit een luchtspouw.


foto 4: de opbouw in een illustratie


Probleem
Het lijkt ons dat de huidige situatie niet goed is in verband met vocht / schimmel. De houtenplaat in de zijwangen kan ik niet meer verwijderen. Het houtenskelet van de nieuwere dakkapel zit hierop geschroefd.

Oplossing in stacato

Wangen:
De wangen van de dakkapel zouden compleet dampdicht afgewerkt moeten zijn. Verwijder het folie aan de binnenkant van de wangen. Maak (grote) gaten in de houten plaat zodat er een verbinding komt tussen de isolatielagen. Vul de gaten met flexibele PUR en zet tussen de houtenskelet passende PIR platen. De naden afplakken.

Plafond:
Verwijder het dampdichte folie (?). Eventueel het plafond isoleren maar dan alleen met kale glas/steen wol en damp-regulerende folie. Het platte dak van de kapel is namelijk afgewerkt met bitumen.

Ruimte onder in de wangen
Hier heb ik nog geen oplossing voor. Wellicht is het plaatsen van de PIR plaat en afwerken van de naden voldoende.
 

Marcn88

  • #2
Aan de warme kant dient een dampdichte laag opgenomen te zijn deze dus niet verwijderen, en dan naar de buitenkant toe dampopen
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3


Je schrijft folie maar vergeet te melden of deze dampopen of dampdicht is.

De isolatie is zeer slecht aangebracht op deze manier krijg je vocht en schimmel.
Verwijder dat spul en zet er nieuwe platen in en zorg dat de naden zorgvuldig dampdicht kunnen worden afgewerkt.
Breng op correcte wijze voetlood aan.
 

Grotius

  • #4
Het folie zit momenteel tussen twee verschillende isolatielagen (groene gipsplaat, multiplex plaat, PIR plaat , damp-open folie, multiplex plaat, PIR plaat, damp-open folie, Keralit panelen).

Het folie is door de vorige eigenaar aanbracht. Ik weet niet wat voor een folie het exact is. Dezelfde folie is in het gehele huis aan de " koude kant" aangebracht. Ik vermoed dus damp-open folie maar wellicht herkent iemand het folie


De damp-open folie in de zijwang die je op de foto zit wilde ik dus verwijderen. Het folie zit tegen een multiplex plaat en daarachter zit nog een pir plaat. Folie tussen 2 lagen leek mij niet verstandig.Daarnaast leek het mij verstandig om de houten plaat tussen de twee PIR lagen te doorbreken zodat de 2 PIR lagen met elkaar "in contact" komen.

De isolatie aan de binnenkant van de zijwangen ga ik inderdaad opnieuw aanbrengen. Ik zal nieuwe PIR platen gebruiken en zorgen dat de naden dampdicht worden afgewerkt. Ik neem aan dat ik dat met tape doe. Of bedoel je om voor het PIR dampdicht folie te plaatsen?

Aan de buitenkant ziet de dakkapel er zo uit:

Aan de buitenkant zit voetlood
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Folie achter de Keralit lijkt mij niet zo belangrijk dat spul sluit goed af en is vormvast, zal later niet gaan kieren en tochten.
In welke conditie is de buitenstelaag isolatie als deze net zo knullig is aangebracht als die op de foto wordt de waarde niet optimaal.
Die platen multiplex hoef je niet te bewerken heeft niet veel zin.
PIR is met alu gecacheerd en dit materiaal is dampdicht dus naden en kieren afsluiten.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Als je van binnenuit dakpannen ziet is het niet goed gemaakt. De isolatie moet overal doorlopen en aansluiten. Ik zou alles wat overbodig is aan de dakkapel wegslopen.

Ik vind de slabbe aan de buitenkant erg breed. Volgens mij hoort deze niet door de hol van de pan te lopen. Ik hoor graag van anderen hoe zij erover denken.

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Dit type afwerking is, dacht ik, niet zo gemakkelijk te snijden. Durf niet te zeggen of het kwaad kan, netjes is anders.

Ook zou ik met een flinke hoosbui eens kijken hoe het water van de uitloop stroomt. Dat water zou zomaar achter de pannen kunnen komen.
 

Grotius

  • #8
Loodslabbe hoor ik graag. De afvoerpijp van de dakkapel heeft voor zover we weten nog geen problemen opgeleverd. Is er een handige manier om het water beter naar de dakgoot te begeleiden?

Ik heb de indruk dat de isolatie achter het keraliet wel goed zit. De keralit planken zitten met zoveel kit vast dat ik het niet zonder schade kan verwijderen.


De vraag is nog wel wat ik doe met het stukje onder de dakpannen. Als ik een nieuw laag PIR isolatie plaats dan denk ik de opening wel af.

Eventueel kan ik nog een laag PIR plaatsen in de opening (dus onder de dakpannen. Daardoor ontstaan er (net zoals daarboven) twee PIR lagen die tegen elkaar zitten. Echter alles valt of staat bij de uitvoering (geen kieren en naden afgeplakt).

Als ik het goed begrijp hoef ik geen (dam-open) folie te plaatsen tegen de opening tussen dakpannen en dakbeschot?

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
De dampopen folie aan de buitenkant is bedoeld om eventueel lekwater onder de pannen af te voeren. In het geval van dit prutswerk zou ik zeker folie willen hebben als backup. De folie moet je vanaf buiten aanbrengen. Die moet onder de gevelbekleding aangesloten worden, dus dat kan wel lastig zijn. En overal dakpansgewijs ;)
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Dampopenfolie moet je aanbrengen als er een kans is dat er stuifsneeuw achter de buitenste laag kan komen, of wind als je isolatie van wol gebruikt.


Eventueel aan de onderkant iets verlengen tot net boven de slabbe.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu